اختلال وسواسی

روش های درمان قطعی وسواس

راه‌کارهای پیشنهادشده برای درمان انواع رفتارهای وسواسی موثر هستند؟ این سوالی است که بسیاری از افراد مبتلا به وسواس دارند و برای درمان وسواس اقدام می‌کنند. برای پاسخ به این سوال نیاز به بررسی موقعیت و میزان حاد بودن وسواس خود دارید.

بسیاری از این وسواس‌های فکری می‌تواند با کمی تغییر در سبک زندگی هم درمان شوند و نیازی به راه‌کارهای جدی و پرهزینه نداشته باشد. اما در مراحلی افراد دارای وسواس نیاز به کمک و استفاده از روش‌هایی کارآمدتر خواهند داشت که در این مقاله سعی می‌کنیم تا حدودی آن‌ها را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

آیا روش rtms به عنوان روشی برای درمان وسواس پیشنهاد می شود؟

درمان وسواس از اقدامات مهمی است که افراد زیادی را درگیر خود می‌کند و در واقع می‌توان این‌گونه بیان کرد که این افراد به یک روش درمان مطمئن نیاز دارند. روش rtms از شیوه‌های به‌روز است که برای درمان پیشنهاد می‌شود.

برای افرادی که دچار وسواس‌های ژنتیکی شدید هستند، درمان از این طریق بی‌فایده خواهد بود. با تشخیص میزان حادبودن رفتارهای وسواسی خود می‌توانید انتخاب کنید که این روش برای شما موثر است یا خیر. معمولا این نوع درمان می‌تواند برای افرادی که مشکلات وسواسی زیادی ندارند، مورد استفاده قرار بگیرد.

از مشخصه‌های اصلی این نوع درمان، سرعت در مداوای بیماری است، اما ماندگاری ندارد و نمی‌توانید به‌طور قطع روی آن حساب کنید. به‌طور کلی استفاده از این روش با اینکه کمی هزینه‌بر است، اما می‌توانید در برخی موارد که ذکر شد برای درمان از آن‌ها استفاده کنید.

مهم ترین راه کار برای درمان وسواس

وسواس فکری از آن دسته از بیماری‌هایی است که می‌تواند برای اطرافیان بیمار هم مشکل‌ساز باشد. برای همین درمان وسواس‌ها باید هرچه زودتر توسط خود فرد انجام بگیرد. برای درمان سعی کنید به دیگران متکی نباشید و روش‌های درمانی را خود انتخاب کرده و تمامی آن‌ها را بررسی کنید. حتما به خاطر داشته باشید که پذیرش می‌تواند بهترین نوع درمان برای وسواس محسوب شود. بهتر است این‌کار را با گرفتن مشاوره از روان‌پزشکان متخصص شروع کنید.

دارو درمانی برای درمان وسواس به طور قطعی مفید است؟

به‌طور کلی استفاده از دارو برای درمان هرنوع بیماری می‌تواند روند آن را سرعت ببخشد یا به‌صورت موقت میزان شدت آن را کاهش دهد. برای استفاده از داروها باید این موضوع را در نظر بگیرید که اگر می‌خواهید اثر بهتری در مصرف آن‌ها داشته باشید، باید در کنار آن اقداماتی از قبیل گرفتن مشاوره هم انجام دهید.

داروها تنها 30 یا در برخی مواقع 70درصد از علائم را کاهش می‌دهند و این می‌تواند برعکس هم باشد. تاثیر دیگر داروها برای درمان وسواس این است که مصرف آن‌ها بیشتر به‌عنوان کنترل‌کننده عمل می‌کند تا مداوای قطعی.

بنابراین، بلافاصله بعداز قطع دارو وسواس شما هم بر خواهد گشت. ازاین‌رو سعی کنید با مراجعه به پزشکی متخصص و با تجربه از داروهای مناسب و تاثیرگذار در درمان خود استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم در کنار مصرف داروها از درمان‌های پویشی هم کمک بگیرید تا بتوانید برروی وسواس خود کنترل بهتری داشته باشید.

بهترین داروها در درمان انواع وسواس های فکری و رفتاری

بهترین نوع درمان برای وسواس‌ها همین استفاده از دارو در کنار درمان روان‌پویشی است که می‌توانید از آن بهره ببرید. در ادامه به معرفی برخی روش‌های درمانی به‌وسیله داروهای ضد افسردگی و آنتی سایکوتیک می‌پردازیم:

  • داروهای وسواس فکری
  • داروهای ضد افسردگی

درمان وسواس‌ها به‌وسیله داروهای ضد افسردگی می‌تواند اثرگذار باشد، چراکه این داروها با هدف قرار دادن مسیر سروتونین مغز برای بیماران OCD بسیار مناسب هستند. در شرایطی اگر استفاده از این داروها چاره‌ساز نبود، می‌توانید از داروهای روان‌پریشی یا آنتی سایکوتیک استفاده کنید.

استفاده از داروهای SSRI برای درمان بسیار رایج است و سال‌ها این مواد برای درمان قطعی و سریع انواع وسواس‌های فکری تجویز و استفاده می‌شوند. درد درمان بیماران ازطریق استفاده از این داروها به 70درصد هم می‌رسد. مهم‌ترین و تاثیرگذارترین این داروها که مورد تایید وزارت غذا و دارو است شامل موارد زیر می‌شود:

  • پاروکستین
  • فلووکسامین
  • سرترالین
  • فلوکستین

مدت زمان استفاده از داروهای وسواس فکری

زمان شروع استفاده از داروها، باید زیر نظر پزشک‌تان انجام بگیرد. این در صورتی خواهد بود که توقف در مصرف هم باید به دستور پزشک باشد. به‌طور کلی مصرف داروها در روزهای اول تاثیر خود را به‌خوبی نشان نمی‌دهند. هرچند می‌توان گفت در بسیاری از مواقع می‌توانید شاهد تاثیرات خفیف آن باشید. با این همه، برای دیدن درمان کلی باید تا مدت چند هفته به مصرف داروها ادامه دهید.

باید به این نکته در زمان مصرف داروها توجه داشته باشید که برخی از آن‌ها به تجویز پزشک باید مدت یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد و بدون وقفه مصرف شوند. قطع مصرف دارو بدون مشاوره از پزشک و زودتر از موعود می‌تواند در تشدید بیشتر بیماری تاثیرگذار باشد.

هیچ‌گاه بدون تجویز و اجازه پزشک خود، استفاده از داروهای آنتی سایکوتیک را متوقف یا بیشتر نکنید. در برخی مواقع مصرف بیشتر این داروها می‌تواند احساس بهتری را در شما ایجاد کند. بااین‌حال همچنان از مصرف دارو خارج از توصیه خوداری کنید. زیرا ممکن است اثرات و مشکلات جدیدی برایتان به‌وجود بیاورد.

ویژگی های داروی آنتی سایکوتیک تقویتی

در بیشتر مواقع بیماران مبتلا به این عارضه، برای درمان وسواس خود به مصرف تکی قرص‌ها واکنشی نشان نمی‌دهند. در این مواقع با مراجعه به پزشک و مشاهده چنین واکنشی در طی 12 هفته می‌توان اثر قرص را با یک آنتی سایکوتیک تقویت کرد. در اینجا تقویت‌کردن به معنای اضافه‌کردن داروی دیگر برای مصرف است. در این موارد استفاده از داروی آنتی سایکوتیک به‌عنوان تقویت بخشی تجویز می‌شود.

بهترین زمان برای استفاده از تقویتی

 

تجویز تقویتی معمولا بعداز مصرف حدود 3 ماه از داروهای اثربخشی انجام می‌گیرد. اما بیشترین مواقعی که از این سیستم درمان وسواس‌ها استفاده می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • بهبودی ناقص
  • عدم پاسخ به درمان
  • پاسخ نسبی به درمان

در مواقعی که مصرف داروها در بیمار واکنش نشان دهد، اما بهبودی علائم مشاهده نشود، جزء بهبودی ناقص حساب شده و باید از داروهای تقویتی استفاده کنند.

اگر پزشکان متوجه کمترین میزان واکنش وسواس شما به دارو شوند، به احتمال زیاد تصمیم به تقویت داروها خواهند گرفت. مشاهده تغییرات نسبی یا اندکی بیشتر هم به وسواس می‌تواند دلیلی برای تجویز روش تقویتی درمان باشد.

درمان وسواس برای چه افرادی توصیه می شود؟

در بسیاری از موارد استفاده از دارو برای درمان لازم نیست اما اگر جزء افراد زیر باشید، نیاز به مراجعه به پزشک و استفاده از دارو خواهید داشت:

  • زمان زیادی را در روز درگیر وسواس و نشخوارهای فکری هستید.
  • در انجام فعالیت‌های روزمره معمولی دچار مشکل شده است.
  • آسیب‌های جسمانی براثر وسواس‌های فکری به خود می‌رسانید.
  • در برقراری ارتباط با افراد دور و نزدیک دچار مشکل هستید.

جمع‌بندی

درمان وسواس فکری از مهم‌ترین اقدامات افراد مبتلا به این بیماری است که زمان زیادی را درگیر آن هستند. معمولا این رفتارها باید زیر نظر پزشک سنجیده شوند و مورد درمان قرار بگیرند. در مواقعی که میزان این وسواس در افراد کم باشد، می‌توان آن را با کمی تغییر در عادات و تکنیک‌های ساده درمان کرد.

اما در شرایطی که این وسواس حاد باشد و به فرد آسیب می‌رساند، مراجعه به پزشک و بستری‌شدن بهترین راه‌کار برای درمان خواهد بود. استفاده از داروها و قرص‌های مناسب با شرایط بیمار کارآمدترین روش در درمان بیماری‌های وسواس است که طول مدت درمان را کم می‌کند و می‌توانید بهترین نتیجه را از مصرف آن‌ها بگیرید.

باید به این موضوع دقت کنید که مصرف دارو باید به‌طور مستمر و در بازه زمانی طولانی انجام بگیرد تا تاثیرگذار باشد. بیمارستان روانپزشکی دل آرام بهترین مرکز درمان بیماری‌های وسواس فکری در کشور محسوب می‌شوند که می‌توانند بهترین خدمات درمانی را با بهترین شیوه‌های درمان در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما