کلینیک تخصصی اعتیاد

توهم در افراد معتاد + راه‌های تشخیص و درمان آن

اعتیاد به هرگونه ماده مخدر بسیار زیان‌آور است و گاهی می‌تواند آسیب‌های ناشی از آن غیرقابل جبران باشد. توهم در افراد معتاد از رایج‌ترین عوارض در مصرف مواد مخدر محسوب می‌شود. به‌وجود آمدن اختلالات عصبی و رفتاری در فرد موجب بروز عملکردهایی می‌شود که برای خود بیمار و اطرافیان می‌تواند غیرقابل تحمل باشد.

به‌هرروی این توهم‌ها تنها با قطع مصرف مواد ازبین نرفته و تا مدت‌ها همراه فرد باقی خواهند ماند. ازاین‌رو راه‌کارهایی برای درمان سریع‌تر و کم‌‌شدن تاثیر این مواد تا حدودی معرفی و پیشنهاد می‌شود که می‌تواند به گونه‌ای کمک‌کننده باشد. در ادامه به معرفی راه‌های تشخیص و درمان این توهم‌ها در افراد معتاد بیشتر می‌پردازیم.

توهم در افراد معتاد ازطریق چه موادی ایجاد می شود؟

در بهترین حالت افراد با مصرف اولیه مواد مخدر دچار تشدید احساسات می‌شوند. این مواد با توجه به این‌که تاثیر مستقیمی روی سیستم عصبی مغز می‌گذارند، باعث درک اشتباه از اتفاقات پیرامون در افراد می‌شوند.

در مراحل نخست و مصرف دز کم از این مواد، توهم در افراد معتاد شکلی واقعی‌تر اما باشدت بیشتری نمایان می‌شود. اما با ادامه مصرف و افزایش مقدار ماده مخدر، این توهم‌ها مخرب‌تر شده و بیشتر به‌سمت غیرواقعی‌بودن می‌روند. مواد توهم‌زا به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

  • کلاسیک
  • تجزیه‌کننده

مواد مخدر کلاسیک

پایه اساسی در تمامی این سبک مواد مخدر، گیاهی است و به‌دلیل در دسترس‌نبودن برخی از این گیاهان نمونه‌های آزمایشگاهی آن‌ها در کشور تهیه می‌شوند. گیاهان مورد استفاده در این مواد برخی از قارچ‌ها، گیاهان بومی آمازون و نمونه‌هایی از کاکتوس‌های خاص هستند و باعث ایجاد توهم در افراد معتاد می‌شوند.

معمولا فروش این مواد با بهانه گیاهی و کم‌ضرر‌بودن آن‌ها صورت می‌گیرد. درصورتی‌که در ایجاد توهم و وسواس‌های فکری و رفتاری بسیار نزدیک به نسخه‌های تجزیه‌کننده و آزمایشگاهی هستند. این مواد معمولا در انواع مسکالین، LSD و DMT به فروش می‌رسند که هرکدام توانایی ایجاد رفتارهای وسواس‌گونه در افراد و توهم در اشخاص معتاد را دارند.

مواد مخدر تجزیه کننده

بسیاری از این مواد در ابتدا برای درمان و داروهای بیهوشی در بیمارستان‌ها استفاده می‌شده است و با منسوخ‌شدن آن‌ها افرادی با تغییر نسخه اصلی آن در آزمایشگاه توانستند به مواد مخدر روان‌گردان برسند.

معمولا این نوع از مواد مخدر به‌دلیل تاثیر زود هنگامی که روی افراد می‌گذارد و ماندگاری بالایی که دارند، بیشتر پرطرفدار شده‌اند. اما عوارض استفاده از آن‌ها هم بسیار سریع و مخرب است. این عوارض می‌تواند شامل افسردگی، خوددگربینی و آشفتگی روان باشد. این مواد معمولا شامل کتامین و PCP می‌شوند.

علت ایجاد توهم در افراد معتاد چیست و چرا به این مواد اعتیاد پیدا می کنند؟

توهم ایجاد شده در مصرف مواد مخدر می‌تواند به شکل شنیدن صداها یا دیدن تصاویری به‌وجود بیاید که قطعا واقعی نیستند. در بسیاری از موارد مبتلا شدن به وسواس‌های خیانت یا توطئه به‌صورتی کاملا آزاردهنده در افرادی که به مصرف مواد ادامه می‌دهند دیده می‌شود.

این نوع وسواس‌های فکری و رفتاری بیشتر از این‌که برای اطرافیان آزاردهنده باشد، می‌تواند برای فرد معتاد زیان‌آور شود. از همین رو برای خارج‌شدن از شرایط سخت و دور شدن از دنیای واقعی به مصرف بیشتر ادامه می‌دهند.

مواد مخدر پس‌از مصرف‌شدن بلافاصله سیستم عصبی گیرنده و فرستنده مغز را دچار اختلال می‌کند. دنیایی که بعداز مصرف به معتادها با مواد مخدر نشان داده می‌شود، بسیار متفاوت و غیرواقعی بوده و باعث می‌شود که برای داشتن چندین باره این تجربه، به مصرف ادامه دهند و به اعتیاد مبتلا شوند.

راه های تشخیص اعتیاد توسط مواد روان گردان و توهم زا

معمولا در طولانی‌مدت و برای افرادی که رابطه خیلی مستقیمی با کسانی که دچار اعتیاد شده‌اند ندارند، می‌توان از تغییر سبک زندگی آن‌ها متوجه این موضوع شد. این افراد به‌صورت گسترده دایره اجتماعی خود را به‌مرور کوچک‌تر کرده و دچار خود بزرگ‌بینی و گاهی ناسازگاری با عرف‌های اجتماعی می‌شوند.

برای کسانی که نزدیک این افراد زندگی می‌کنند، واکنش نشان‌‌دادن‌های تند و هیجانی به برخی از مسائل می‌تواند راهی برای پی بردن به توهم و وسواس‌های فکری این افراد باشد. به‌مرور زمان شک و تردید، ترس و اضطراب و برخی اختلالات رفتاری در این افراد ظاهر می‌شود که هم در واکنش‌ها و هم در صحبت‌های آن‌ها می‌توانید به این امر پی ببرید.

به‌وجود آوردن حس اعتماد و امنیت در این افراد یکی از مشکل‌ترین اقدامات است که بدون کمک پزشک روان‌شناس یا بسیاری از متخصصین این امر امکان‌پذیر نیست. برای اطلاع از جزئیات بیشتر درباره درمان می‌توانید به بیمارستان روانپزشکی دل آرام مراجعه کنید.

راه های درمان برای توهم در افراد معتاد

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، چنین واکنش‌ها و تغییرات بیشتر در روحیه و خلق‌وخوی افراد پدید می‌آید و کم‌تر جسمانی می‌شود. برای همین منظور بهترین راه‌کار برای درمان استفاده از روان‌پزشک و داروهای مناسب با نوع اختلالات روانی بیمار است. بهترین راه‌کارهای درمان بیمارانی که از مواد توهم‌زا استفاده می‌کنند، موارد زیر است:

  • روان‌پزشک
  • دارو
  • پزشک متخصص توهم
  • مشاوره آنلاین

این وسواس‌ها با ترک و مصرف نکردن مواد متوقف نمی‌شوند و بیماران باید تا سال‌ها تحت درمان و زیر نظر پزشک خود درمان شوند. استفاده از داروهای مناسب به‌صورت مستمر یکی از بهترین راه‌کارها برای درمان این اختلالات است.

یکی دیگر از راه‌های مهم و راحت برای درمان می‌تواند گرفتن مشاوره آنلاین از روان‌پزشک باشد. مشورت با پزشکان راه‌کارهای مناسبی برای مقابله با چنین واکنش‌هایی را پیش‌روی‌تان قرار می‌دهد. در بسیاری از مواقع این مشاوره‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بیمار خود را بدون بستری در کمپ یا استفاده از داروهای شیمیایی درمان کنید. در مواقعی که میزان مصرف کم باشد، یا در مراحل اولیه اقدامات برای درمان صورت گیرد، این راه‌کارها عملی خواهد بود.

گرفتن مشاوره از پزشکان مغز و اعصاب یا متخصصین توهم هم می‌تواند بهترین راه برای پیداکردن عاملی برای مصرف‌نکردن مواد در بیماران باشد.

نکات مهم درزمینه ترک اعتیاد و از بین رفتن توهم در افراد معتاد

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که افراد معتاد به مواد روان‌گردان بسیار تاثیرپذیر و حساس هستند و استفاده از روش‌های ترک نادرست می‌تواند تاثیرات مخرب‌تری نسبت به دوران مصرف برای فرد به‌وجود بیاورد. بدون مشورت با متخصصین هیچ‌گونه اقدامی را انجام ندهید.

معمولا زمان ترک اعتیاد برای افرادی که مواد توهم‌زا استفاده می‌کنند، طولانی نیست و می‌تواند با یک دوره یک ماهه صورت بگیرد. اما این موضوع هم قابل ملاحظه است که این بازه زمانی می‌تواند بسته به سن، میزان مصرف، عوامل درونی و محیطی یا وضعیت سلامتی در افراد متغیر باشد.

زمان ترک و استفاده نکردن از مواد برای افراد بیمار، دورانی بسیار پرتنش و شکننده‌ای است و بیماران در این مدت می‌توانند بسیار حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر باشند. پس به این نکته توجه کنید که در این دوره نیاز به مراقبت و درک بیشتر الزامی است و ممکن خواهد بود زمان سختی را سپری کنید.

بهترین زمان برای ترک توهم در افراد معتاد

با بررسی دقیق نکات این مقاله می‌توانید متوجه شوید که بهترین زمان برای ترک همان مراحل اولیه است که آسیب وارد شده به اعصاب کم‌تر و اعتیاد بسیار ریشه‌دار نشده است. تنها با کمی توجه به راه‌کارهای تشخیص می‌توانید از بروز مشکلاتی جدی پیش‌گیری کنید.

بااین‌حال تا زمانی که افراد مصرف‌کننده خود تمایلی به ترک نداشته باشند، نمی‌توانید مجبورشان کنید. اما بهترین فرصت زمانی است که خودشان تصمیم به ترک گرفته باشند.

جمع‌بندی

این روزها افراد زیادی در دنیا هستند که درگیر اعتیاد و استفاده از مواد مخدر می‌شوند. در کشور ما تعداد این افراد که به‌سراغ مواد توهم‌زا رفته‌اند، سال‌به‌سال افزایش می‌یابد. در این مقاله به بررسی دقیق راه‌های تشخیص و درمان توهم در افراد معتاد پرداختیم. اما شما می‌توانید با استفاده از بیمارستان روانپزشکی دل آرام بهترین راه‌کارهای دیگر را برای ترک افراد دل‌بند خانواده خود به‌دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما