دانستنی

کاهش توجه و تمرکز

منظور از کاهش توجه و تمرکز چیست؟ چه کسانی دچار مشکل کاهش توجه و تمرکز هستند؟ آیا کاهش میزان توجه و تمرکز محدوده سنی خاصی دارد؟ چرا درمان این مشکل حائز اهمیت است؟ عواقب درمان نشدن مشکل کاهش توجه و تمرکز در افراد چیست؟

چگونه می توان کاهش توجه و تمرکز را تحت درمان قرار داد؟ چنانچه از جمله افرادی هستید که به دنبال پاسخ این پرسش ها می باشید، در مجموعه روانشناسی دل آرام با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

در زندگی روزمره انسان ها با مشکلات و مسائلی از نظر روحی، روانی، عاطفی و ذهنی قرار می گیرند که در بسیاری از مواقع این مشکلات میتوانند طبیعی و بدون بروز مشکل باشند.

اما چنانچه این مسائل در افراد حاد باشد و به صورت مداوم ادامه پیدا کند، باعث بروز مشکلات اساسی در انسان می شود و می تواند خطر آفرین باشد.

به همین دلیل در چنین مواقعی باید از پزشک روان شناس کمک دریافت کرد تا جلوی آسیب های ناشی از این مشکلات گرفته شود.

به عنوان مثال: کاهش توجه و تمرکز می تواند یک مشکل بسیار ساده و پیش پا افتاده باشد که با بروز مشکل همراه نیست؛ اما همین موضوع اگر دائما و به صورت مکرر در فرد وجود داشته باشد و شدت بگیرد، می تواند مشکل آفرین باشد و در چنین شرایطی به درمان نیاز خواهد بود.

منظور از کاهش توجه و تمرکز چیست؟

به صورت کلی کاهش میزان توجه و یا تمرکز در زندگی انسان ها به وفور ایجاد می شود که ناشی از مشغله زندگی یا ذهنی، مسائل روحی، روانی، عاطفی، شغلی و …. است.

این مسائل موجب می شوند که سطح تمرکز فرد کاهش یابد و تمرکز کردن بر روی یک موضوع خاص برای او بسیار سخت باشد و یا از طرف دیگر دقت و توجه او بسیار کاهش یابد.

 

کاهش توجه و تمرکز
کاهش توجه و تمرکز

آیا کاهش توجه و تمرکز محدوده سنی خاصی دارد؟

ابتلا به این مشکل هیچ گونه محدوده سنی خاصی ندارد بلکه هر کسی بر اساس شرایط زندگی خود و در هر سنی می تواند به این مشکل مبتلا شود و از آن رنج ببرد.

بنابراین از سنین کودکی تا کهن سالی می توانید به عنوان یک قربانی برای این مساله شناخته شوید که لازم است تا شرایط ایجاد از آن را بین ببرید تا از ابتلا به آن جلوگیری شود.

چه کسانی دچار مشکل کاهش توجه و تمرکز می شوند؟

معمولا کسانی بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل هستند که از ویژگی های زیر برخوردار باشند:

  • افرادی که مشغله کاری زیادی دارند
  • کسانی که از میزان زیادی استرس و اضطراب رنج می برند
  • کودکانی یا نوجوانانی که در خانواده های نا آرام زندگی می کنند
  • کودکان و نوجوانانی که والدین انها با هم اختلاف و مشکل دارند
  • کودکان طلاق
  • کسانی که مسائلی را به صورت پنهانی در ذهن خود نگه داشته اند
  • افرادی که به میزان زیادی در معرض تنش، اختلاف و دعوا قرار گرفته اند
  • افرادی که شغل بسیار پر مسئولیتی دارند
  • و…

به صورت کلی این مشکل ممکن است که هر کسی را به خود گرفتار کند اما افراد ذکر شده در فوق از جمله کسانی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند.

چرا درمان مشکل کاهش تمرکز حائز اهمیت است؟

کاهش سطح توجه و تمرکز یک مشکل ازار دهنده است که می تواند زندگی افراد را مختل کرد و شرایط زندگی روزمره را برای انها سخت نماید.این مساله میتواند موجب بروز اشتباهات بسیار زیاد در زندگی روزمره شود و مسائل مهم زندگی دائما از خاطر فرد فراموش شوند.

به عنوان مثال: بروز این مشکل باعث می شود که فرد به مدت زمان زیادی نیاز داشته باشد تا بتواند بر روی موضوع تمرکز کند و یا این امکان وجود دارد که فرد مبتلا به این مشکل، در حساب و کتاب خود اشتباه کند و به اعداد و ارقام اشتباه دست یابد.

با توجه به این مسائل میتوان گفت کاهش توجه و تمرکز می تواند علاوه بر زندگی روزمره، آرامش، وضعیت شغلی، وضعیت حرفه ای، روابط و … را تحت تاثیر قرار دهد و بر روی انها آثار مخرب ایجاد کند.

درمان کاهش توجه و تمرکز چگونه است؟

چنانچه یک روانپزشک به وجود این مشکل در افراد پی ببرد، راهکارهای مختلفی برای درمان او ارائه می دهد که این راهکارها برای هر بیمار میتواند متفاوت باشد. اصلی ترین روش های درمانی در این زمینه از قبیل زیر هستند:

  • برطرف کردن مشکلات هورمونی
  • ارائه رژیم غذایی مناسب
  • برطرف کردن مشکلات مربوط به کم خونی یا کمبود اهن
  • ارائه داروهای مربوط به اعصاب و روان
  • ارائه تمرین های عملی به افراد
  • استفاده از روش بازی درمانی برای کودکان
  • کمک به فرد برای از بین بردن گره های روانی او
  • و…

عواقب درمان نشدن تمرکز چیست؟

در صورتی که این مشکل تحت درمان قرار نگیرد، خسارات و لطمات بسیار زیادی را برای بیمار به وجود می آورد. به عنوان مثال: اگر کودکی به این مشکل مبتلا باشد و تحت درمان قرار نگیرد، آینده او به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در دستیابی به اهداف و موفقیت برای او موانعی ایجاد می شود.

علاوه بر آن این مساله آرامش افراد را از بین می برد و احساس کلافگی، سر درگمی و خشم را در فرد به وجود می آورد.

از طرف دیگر چنانچه یک فرد بزرگسال به این مشکل مبتلا باشد و تحت درمان قرار نگیرد، شغل، کسب و کار، رابطه زناشویی و … برای او تحت تاثیر قرار می گیرد و معضلاتی در آنها به وجود می آیند.

سخن پایانی

کاهش توجه و تمرکز موضوع مهمی است که حتما اگر به صورت مداوم در فرد ادامه پیدا کند، باید به کلینیک های روانشناسی مراجعه کرد و آن را تحت درمان و کنترل قرار داد.

در کلینیک روانشناسی دل آرام می توانید این مشکل را مورد بررسی قرار دهید و به بهبود شرایط خود یا عزیزانتان کمک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در مجموعه دل آرام در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما