وسواس

وسواس

وسواس چیست؟ انواع وسواس چه هستند؟ منظور از اختلال وسواسی چیست؟ آیا این اختلال بیماری است؟ آیا وسواس درمان دارد؟ در صورت ابتلا به وسواس باید چه کار کرد؟ در چه مواقعی می توان گفت که فردی وسواس دارد؟ در کلینیک دل آرام با ما همراه بمانید تا اطلاعات کافی و مهمی در رابطه با وسواس در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

وسواس واژه ای است که مسلما همه آن را شنیده اند و یا اطلاعاتی از آن دارند. این واژه به معنای اختلالی است که بر اثر آن افراد یک فکر یا تفکرات خاصی را دائما در مغز خود مرور می کنند و یا عملی را به صورت مکرر انجام می دهند به نحوی که تمامی روزمرگی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و در زندگی آنها اختلال هایی به وجود می آید.

وسواس را میتوان به عنوان یک مشکل پیچیده در نظر گرفت که ابتلا به آن هیچ محدوده سنی خاصی ندارد بلکه همه سنین را در بر می گیرد و هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود.

تا کنون افرادی را مشاهده کرده اید که باید حتما بارها قفل در را چک کنند و از بسته بودن آن اطمینان یابند؟ یا افرادی را مشاهده کرده اید که از بی احترامی کردن به دیگران بسیار می ترسند؟ این دسته از افراد به این اختلال مبتلا هستند و در یک موقعیت ذهنی، روحی و روانی خاص قرار گرفته اند.

انواع وسواس چه هستند؟

وسواس انواع مختلفی دارد و به 2 دسته تقسیم می شود که انواع آن از قبیل زیر هستند:

وسواس فکری

وسواسی که از نوع فکری باشد، همان طور که در بخش فوق به آن اشاره شد، به گونه ای است که مغز فرد را به خود درگیر می کند و افکار مزاحمی دائما در مغز مرور می شوند و باعث به وجود آمدن پریشانی می گردند. برخی از رایج ترین انواع وسواس فکری عبارتند از:

  •  به آلودگی، پاکی و نجسی
  •  آسیب زدن به افراد دیگر
  •  از دست دادن کنترل خود
  •  کمال گرایی
  •  دینی و زیر سوال رفتن دین و مقدسات
  • و…

وسواس عملی

این اختلال به گونه ای است که در آن به جای درگیر شدن ذهن افراد، جسم آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و این افراد میخواهند عملی را دائما به صورت مکرر تکرار کنند تا به این شکل آرامش خاطر از دست رفته خود را کسب نمایند. برخی از رایج ترین انواع وسواس عملی نیز عبارتند از:

  •  شست و شو که منجر به شست و شوی بیش از حد می شود
  •  چک کردن شرایط، موقعیت و برنامه ها
  •  تکرار که موجب می شود تا فرد بارها موضوعی را برای خود تکرار کند
  • و…

لازم به توضیح است که هر یک از این وسواس های عملی می توانند به موارد مختلفی ارتباط داشته باشند و هر موضوعی را در بر می گیرند.

وسواس
وسواس

منظور از اختلال وسواسی چیست؟

بروز هر یک از مسائل ذکر شده در فوق در انسان ها می تواند به عنوان اختلال وسواسی شناخته شود. اما لازم به ذکر است که انجام این امور در انسان ها تنها در مواقعی به عنوان یک اختلال روحی و روانی در نظر گرفته می شوند که به صورت مکرر به وقوع بپیوندند و دنباله دار باشند.

در حالی که اگر فردی به عنوان مثال: فقط یک بار در طول روز به چک کردن برنامه های خود بپردازد، نمیتوان او را مبتلا به اختلال وسواسی معرفی کرد.

آیا این اختلال بیماری است؟

اختلال وسواسی در واقع یک نوع بیماری خواهد بود که در گروه بیماری های روحی، روانی و ذهنی قرار داده می شود. در این شرایط برای کمک به شرایط افرادی که از این مساله رنج می برند، باید از روانپزشک و یا روان شناس کمک گرفت.

آیا اختلال وسواس درمان دارد؟

اختلال وسواسی برای بیمارانی که به آن مبتلا هستند، درمان خواهند داشت و معمولا درمان آن بدون نیاز به دارو خواهد بود. در واقع برای برطرف کردن این مشکل و یا کاهش دادن سطح وسواس در افراد، بر روی وضعیت ذهنی آنها کار می شود و روانپزشک سعی می کند که با گفتگو با فرد مبتلا به این بیماری، باورها و یا طرز فکر او را تغییر دهد و شرایطی را فراهم کند تا بیمار از زوایای دیگر به موضوعی که در رابطه با آن وسواس دارد، نگاه کند.

لازم به توضیح است که درمان این اختلال در بیماران به میزان زیادی به تلاش و همکاری خود آنها وابسته است؛ کسانی که در جلسات تراپی به مشاور خود در این زمینه کمک نمی کنند و برای درمان شدن مقابله می کنند، شانس درمان شدن خود را کاهش می دهند.

اما بر اساس تحقیقات انجام شده، تا کنون تعداد بسیار زیادی از این بیماران با برگزاری دوره های مشاوره روانشناسی درمان شده اند و یا حداقل وضعیت آنها بهبود یافته است.

در صورت ابتلا به این اختلال باید چه کار کرد؟

با توجه به موارد ذکر شده، کسانی که به وسواس مبتلا هستند و یا فکر می کنند که این اختلال را دارند، باید در قدم اول به یک مرکز روانشناسی معتبر و مناسب مراجعه کنند تا با ویزیت شدن توسط پزشک دریابند که این اختلال را دارند و یا دچار سو برداشت از شرایط خود شده اند.

سپس باید در جلسات تراپی حضور پیدا کنند و هر تعداد جلسه که برای انها نیاز است را به صورت مرتب و متداوم سپری نمایند تا به بهبودی برسند.

کلام پایانی

بر اساس مطالبی که در خصوصاین اختلال شرح داده شد، باید حتما برای درمان و برطرف شدن آن اقدام کنید تا بتوانید زندگی خود را در کمال آرامش سپری کنید و لحظات خوشی داشته باشید. در غیر این صورت بهره بردن از اوقات خوش برای شما دشوار می شود و شرایط بسیار سختی را خواهید داشت.

لازم به توضیح است که اختلالات وسواسی اگر تحت درمان قرار نگیرند، رفته رفته به شدت آنها افزوده می شود و بیمار وضعیت بدتری پیدا می کند.

در صورت تمایل در مرکز دل آرام با ما در ارتباط باشید تا برای رزرو نوبت در خصوص برطرف کردن این مشکل برایتان اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما