هنر درمانی

هنر درمانی

هنردرمانی چیست؟ هنر درمانی برای چه مشکلاتی استفاده می شود؟ آیا هنر درمانی محدودیت سنی دارد؟ انواع روش های هنردرمانی چیست؟ به منظور بررسی هنر درمانی از زوایای مختلف با ما در مجموعه تخصصی دل آرام همراه بمانید.

روان پزشکی و روان شناسی یکی از برزگ ترین و مهمترین بخش های پزشکی است که از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در آن به مشکلات روحی، روانی، عاطفی و اختلالات مغزی و یا شخصیتی پرداخته می شود تا به بیماران برای کسب شرایط بهتر و برطرف شدن مشکلاتشان کمک شود.

در روانشناسی از سبک های درمانی مختلفی استفاده می شود که هر یک از آنها در شرایط مخصوصی به کار برده می شوند و یکی از جدیدترین تکنیک هایی که به حوزه این علم وارد شده است، هنر درمانی است که به عنوان یک روش کاملا غیر تهاجمی شناخته می شود و برای بیماران بسیار خوشایند است.

هنر درمانی چیست؟

هنردرمانی در واقع به روشی گفته می شود که در آن از تکنیک های مختلف هنری به منظور درمان بیماران استفاده می شود و بر اساس تحقیقات انجام شده به عنوان یکی از موثرترین تکنیک های روان شناسی به حساب می آید که تاثیر زیادی در شرایط بیماران به همراه دارد و در خصوص درمان بسیاری از مشکلات روحی، روانی، شخصیتی و … از آن استفاده می شود.

 

هنر درمانی

 

انواع روش های هنر درمانی چه می باشد؟

هنر درمانی با روش های مختلفی برای بیماران انجام می شود یا به عبارت دیگر هنر های مختلفی در این حوزه به کار برده می شوند که انواع آنها از قبیل زیر هستند:

  • نقاشی
  • مجسمه سازی
  • موسیقی
  • عکاسی
  • فیلمسازی
  • نویسندگی
  • تکه چسبانی
  • و…

هر یک از این گونه های مختلف هنری که در این حوزه به کار می روند بر حسب تجویز پزشک و وضعیت بیماران مورد استفاده قرار می گیرند.

هنر درمانی برای چه مشکلاتی استفاده می شود؟

بیماری ها و مشکلات مختلفی که توسط این تکنیک تحت درمان قرار می گیرند و معمولا پزشکان در راستای برطرف شدن آنها هنر درمانی را تجویز می کنند، از قبیل زیر هستند:

  • درمان ناتوانی های یادگیری
  • درمان استرس شدید
  • درمان مشکلات رفتاری و یا اجتماعی
  • درمان افسردگی
  • درمان اضطراب
  • درمان مشکلات مربوط به عدم تمرکز کافی
  • درمان اعتیاد به مواد مخدر
  • جلوگیری از ابتلا به آلزایمر در افراد مسن
  • تقویت قدرت حافظه
  • تقویت میزان دقت
  • و…

مراحل هنردرمانی

هنر درمانی برای هر بیمار و یا شخصی به شکل متفاوت برگزار می شود اما در حالت کلی مراحل ذکر شده در زیر برای همه افراد یکسان هستند:

برای شروع هنر درمانی ابتدا لازم است تا هنر درمانگر با شخص مورد نظر صحبت کند و از مشکلات او مطلع شود. در این جلسه که به عنوان جلسه اول هنردرمانی شناخته می شود، پرسش ها و پاسخ هایی میان هنر درمانگر و شخص صورت می گیرد که بر اساس آنها تعداد جلسات هنردرمانی و تکنیک هنری به کار گرفته شده برای شخص مشخص می شود.

پس از انجام شدن این امور، جلسات هنردرمانی آغاز می شود و در این مدت زمان هنر درمانگر در کنار شخص می ماند و مراحل خلق اثر هنری را مورد بررسی قرار می دهد تا بر اساس آن به شخص کمک کند که نقاط ضعف و مشکلات خود را بشناسد و برای برطرف کردن آنها اقدام کند.

تعداد جلسات هنر درمانی

کسانی که به دلیل بروز مشکلات و بیماری های روحی، روانی، شخصیتی و یا ذهنی به هنر درمانی نیاز دارند، تعداد جلسات یکسانی در این حوزه نخواهند داشت زیرا بر هر کسی بر اساس نوع بیماری و مشکل و شدت آن، جلسات هنردرمانی تجویز می شود که با این وجود ممکن است تا شخصی به جلسات کمتر و شخص دیگر به جلسات بیشتر نیاز داشته باشد.

آیا هنردرمانی محدودیت سنی دارد؟

شاید با خود فکر کنید که هنر درمانی فقط برای گروه سنی خاصی مورد استفاده قرار می گیرد اما باید بگوییم که این روش درمانی هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و برای تمامی رده های مختلف سنی استفاده می شود.

بنابراین هنر درمانی را میتوان در خصوص کودکان، خردسالان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و افراد مسن مورد استفاده قرار داد.

آیا هنردرمانی مختص کسانی است که استعداد خاصی دارند؟

با توجه به اینکه در روش هنردرمانی از تکنیک های هنری مختلف استفاده می شود، شاید با خود فکر کنید که این روش مختص کسانی است که مهارت و یا استعداد خاصی داشته باشند در حالی که این موضوع صحت ندارند و حتی کسانی که هیچ استعداد هنری در خود نداشته باشند هم تحت این روش درمانی قرار می گیرند.

تا کنون بسیاری از افراد که در زمینه هنری مهارت و تجربه ای نداشته اند، با شروع جلسات هنردرمانی استعداد های زیادی را در خود کشف کرده اند و به مهارت های خود پی برده اند که این مساله بسیار حائز اهمیت است.

آیا هنر درمانی فقط برای بیماران تجویز می شود؟

در علم روان شناسی از هنر درمانی فقط برای برطرف کردن بیماری ها استفاده نمی شود بلکه از این روش می توان برای کسانی که از سلامت ذهنی، روحی و روانی کامل برخوردار هستند نیز بهره برد.

در بسیاری از مواقع این روش برای کسانی که کاملا سالم و سلامت هستند نیز تجویز می شود تا به آنها در جهت افزایش اعتماد به نفس، کشف مهارت ها و توانایی های هنری، افزایش میزان دقت و سطح تمرکز کمک شود. در نتیجه نمی توان گفت که همه افراد تحت هنر درمانی بیمار روحی و روانی هستند.

بخش پایانی

هنر درمانی از بهترین متدهای غیر تهاجمی برای درمان مشکلات و بیماری های روانی است که انجام دادن آن هیچ عارضه ای برای بیماران ندارند بلکه بدون ایجاد کوچک ترین مشکل و یا عارضه ای به درمان بیماران کمک می کند و آنها را از مصرف داروهای شیمایی و یا حادتر شدن مشکلات روحی و روانی در امان نگه می دارد.

بنابراین اگر برای شما عزیزان و یا بستگانتان این روش درمانی تجویز شده است، توصیه میکنیم که حتما جلسات درمانی را آغاز کنید تا به بهبودی خود و عزیزانتان کمک کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما