نوروفیدبک

نوروفیدبک

نوروفیدبک چیست؟ از نوروفیدبک در چه مواردی استفاده می شود؟ مزایای استفاده از روش نوروفیدبک چیست؟ آیا نوروفیدبک برای همه سانین قابل استفاده است؟

با توجه به اینکه بیمارستان دل آرام یک مرکز تخصصی در زمینه مشکلات و بیماری های اعصاب و روان است، به بررسی روش نوروفیدبک خواهیم پرداخت تا شناخت بیشتری از این روش به دست اوردید.

روش هایی که برای تشخیص اختلالات و بیماری های مختلف مغز، اعصاب و روان به کار می روند بسیار متنوع هستند و به صورت تهاجمی و یا غیر تهاجمی مورد استفاده قرار می گیرند که بر اساس وضعیت بیمار هر یک از این روش ها تجویز می شوند.

نوروفیدبک یکی از روش هایی است که به منظور درمان مشکلات و تشخیص اختلالات ذهنی و روانی به کار می رود که برخی از بیماران روانی و ذهنی بر اساس شرایطی که دارند، ملزم به استفاده از این روش تشخیصی هستند و باید آن را زیر نظر بهترین متخصصان روان شناس انجام دهند.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک در واقع به یک روش درمانی و تشخیصی گفته می شود که در آن اطلاعات عصبی به دستگاه عصبی مرکزی منعکس می شوند تا به این شکل بیماران بیاموزند که چگونه کارکرد مغز خود را اصلاح کنند.

به عبارت دیگر میتوان گفت که در روش درمانی نوروفیدبک که به آن نوروتراپی نیز گفته می شود، سعی بر آن است تا با کنترل عملکرد مغز امکان کنترل و مسیردهی به سیگنال های مغزی وجود داشته باشد و با تکرار انها بتوان ساختار مغز را اصلاح کرد و اختلالات موجود در بیمار را تحت کنترل و درمان قرار داد.

 

نوروفیدبک

 

از نوروفیدبک در چه مواردی استفاده می شود؟

نوروفیدبک و یا نوروتراپی برای درمان بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که این بیماری ها از قبیل زیر شناخته می شوند:

کنترل و درمان تشنج در کودکان

تشنج یکی از بیماری های خطرناکی است که انسان ها به صورت ژنتیکی یا بر اثر عوامل خاصی با آن مواجه می شوند و از آن رنج می برند که بروز این بیماری در کودکان با سنین پایین بسیار خطرناک است و باید حتما تحت کنترل و درمان قرار بگیرد و یکی از روش هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، نوروفیدبک است.

کنترل کردن اختلالات شخصیتی

انسان ها ممکن است که به اختلالاتی در شخصیت و رفتار خود مبتلا باشند که ابتلا به انها برای خود شخص، اطرافیان و جامعه با بروز مشکلاتی همراه است و از این جهت بیمارانی که دچار اختلالاتی از قبیل: دو قطبی، اوتیسم، فلج مغزی و … باشند، باید حتما تحت کنترل و درمان قرار بگیرند که یکی از روش های کنترل و درمان این بیماری های اختلالی، استفاده از روش نوروفیدبک است.

اختلالات خواب

علاوه بر موارد ذکر شده در فوق، اختلالات مربوط به خواب نیز توسط این روش قابل تشخیص و کنترل هستند و به کمک این روش میتوان به کسانی که از چنین اختلالاتی رنج می برند، کمک کرد. به عنوان مثال اختلالات شب ادراری، کابوس های شبانه، دندان قروچه در خواب و …. همگی توسط این روش قابل پیگیری و درمان هستند.

بیش فعالی و یا کم توجهی

یکی دیگر از اختلالات روانی شایع در بین انسان ها، بیش فعالی و کم توجهی است که به کار بردن نوروفیدبک در این زمینه تا کنون توانسته است که به میزان بسیار زیادی به بهبود یافتن کودکان مبتلا به این بیماری ها کمک کند.

بهبود و درمان میگرن

سردرد های میگرنی از آزاردهنده ترین انواع بیماری های مربوط به مغز و اعصاب هستند که با درد بسیار طولانی در ناحیه سر و پیشانی همراه هستند و روش های درمانی زیادی برای این بیماری وجود ندارد اما نوروفیدبک تا کنون نتایح بسیار قابل توجهی در این زمینه داشته است و در کاهش درد های ناشی از این بیماری به میزان زیادی کمک می کند.

درمان افسردگی

بر اساس تحقیقات انجام شده در رابطه با این روش درمانی، مشخص شده است که نوروفیدبک در زمینه درمان و یا بهبود بخشیدن به وضعیت افسردگی نیز موثر است و زمانی که به کار بردن داروها و یا راهکارهای دیگر در جهت درمان این بیماری کارساز نباشند، باید از روش نوروتراپی استفاده کرد.

درمان استرس و اضطراب

استرس و اضطراب یکی از بیماری های خطرناک روانی در انسان هستند که می تواند باعث مختل شدن سیستم های ایمنی بدن شود و مشکلات بسیار زیاد و بیماری های گوناگونی را به وجود آورد. در مواقعی که این نوع اختلالات با راهکارهای ساده و پیش پا افتاده قابل درمان نباشد، میتوان از روش نوروفیدبک با تجویز پزشک برای بهبود بخشیدن به آن استفاده کرد.

لازم به توضیح است که به کار بردن این روش درمانی علاوه بر موارد ذکر شده در فوق، در خصوص درمان مشکلات و بیماری های دیگری نیز استفاده می شود که مجال توضیح همه انها در این مطلب وجود نخواهد داشت.

آیا نوروفیدبک برای همه سنین قابل استفاده است؟

نوروتراپی به صورت کلی روشی است که از آن در جهت تشخیص و درمان بیماری ها و اختلالات در همه سنین میتوان استفاده کرد؛ اما با این وجود پزشکان بهترین سن برای به کار بردن این روش درمانی را سنین 5 الی 6 سال و یا دوره دبستان در نظر می گیرند.

به همین دلیل اغلب از این روش برای درمان اختلالات موجود در کودکان استفاده می شود.

مزایای استفاده از روش نوروفیدبک چیست؟

نوروتراپی روشی است که هیچ گونه تهاجم، درد و یا خونریزی به همراه ندارد و از طرف دیگر فاقد هر گونه عوارض برای انسان ها است و از آن میتوان برای درمان وسعت بسیار زیادی از بیماری ها و اختلالات روانی استفاده کرد و وضعیت افراد را بهبود بخشید.

تمامی این مسائل از مزایای نوروفیدبک به حساب می آیند و باعث پر اهمیت بودن این روش شده اند.

سخن پایانی

نوروفیدبک در صورتی که از سوی یک پزشک متخصص تجویز شده باشد باید در بیمارستان ها و مراکز درمانی تخصصی مانند: بیمارستان دل آرام انجام شود تا بهترین تجهیزات در این زمینه برای درمان به کار روند.

در صورتی که پزشک استفاده از این روش را برای شما و یا عزیزانتان تجویز نمود، سعی کنید که در بهترین مراکز درمانی برای انحام آن اقدام کنید زیرا این روش از حساسیت زیادی برخوردار است و باید حتما در بهترین شرایط انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما