نوار مغزی

نوار مغزی (EEG)

نوار مغزی (EEG) چیست؟ در چه مواقعی به نوار مغزی (EEG) نیاز است؟ مراحل الکتروانسفالوگرافی چگونه است؟ مراقبت های قبل از نوار مغزی (EEG) چیست؟ اگر در رابطه با نوار مغزی به دنبال افزایش اطلاعات خود هستید، در این مطلب تا بخش پایانی همراه ما باشید.

بیماریهایی که مربوط به اعصاب و روان می شوند و یا اختلالات روانی و ذهنی از پیچیده ترین بیماری هایی محسوب می گردند که در انسان پدیدار می شود و تشخیص و درمان انها اغلب سخت و زمان بر است.

این بیماری ها باید زیر نظر پزشکان متخصص و روان شناساان و روان پزشکان تحت بررسی قرار بگیرند و درمان شوند اما لازم به توضیح است که اغلب این بیماری ها غیر قابل درمان هستند و فقط میتوان با راهکارهای تشخیصی و درمانی شرایط آنها را بهبود بخشید و مضرات بیماری را کاهش داد.

در این زمینه از روش های مختلف و ابزارهای گوناگونی توسط پزشکان بهره گرفته می شود که یکی از روش های تشخیصی بسیار متداول در این زمینه نوار مغزی (EEG) است که به کمک دستگاه های مخصوص انجام می شود.

نوار مغزی (EEG) چیست؟

نوار مغزی، EEG و یا الکتروانسفالوگرافی یک روش تشخیصی غیر تهاجمی است که بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود؛ این روش در واقع به عنوان یک آزمایش شناخته می شود که توسط آن پزشکان می توانند تا فعالیت الکتریکی مغز  و میزان آن را اندازه گیری کنند و الگوهای به دست امده از امواج مغزی را ثبت نمایند.

با دسترسی به امواج مغزی و ثبت و بررسی آنها پزشکان می توانند اختلالات و مشکلات مختلفی را در بیماران تشخیص دهند.

نوار مغزی
نوار مغزی

انواع امواج مغزی در الکتروانسفالوگرافی چیست؟

در الکتروانسفالوگرافی از امواج مغزی مختلفی استفاده می شود که این امواج از قبیل زیرند:

آلفا

امواج آلفا مربوط به زمانی می شوند که شخص بیدار است و فقط چشم های خود را بسته است.

بتا

امواج بتا به زمانی مربوط می شوند که دوز بالایی از دارو توسط فرد مصرف شده است و یا او در سطح هوشیاری قرار گرفته است.

دلتا

امواج دلتا از جمله امواجی هستند که در حین خواب فعال می شوند و در کودکان نیز به وفور وجود دارند

تتا

امواج تتا نیز همانند امواج دلتا به افراد در حالت خواب و کودکان اختصاص پیدا می کند.

در چه مواقعی به نوار مغزی نیاز است؟

در واقع اصلی ترین مواقعی که در صورت مواجه شدن با انها می توان از نوار مغزی (EEG)

کمک دریافت کرد تا بیماری و یا اختلال ایجاد شده تشخیص داده شود و یا درمان آن انجام گردد، مواردی از قبیل زیر خواهند بود:

  • بررسی و تشخیص آسیب های مغزی
  • بررسی حملات صرعی در بیماران
  • تشخیص اختلالات روانی در بیماران
  • بررسی شرایط خواب افراد و اختلالات مربوط به آن
  • تجزیه و تحلیل پاسخ های مغز به محرک های حسی
  • انجام پژوهش های مربوط به سیستم های واسط مغز رایانه ای
  • تشخیص التهابات مغزی
  • وجود تومور های مغزی
  • سکته مغزی
  • زوال مغزی
  • و…

مراحل الکتروانسفالوگرافی چگونه است؟

برای اینکه روش الکتروانسفالوگرافی برای بیماران انجام شود، لازم است تا در ابتدا این افراد نوبت نوار مغزی از مرکز درمانی مورد نظر خود دریافت کنند و در زمان تعیین شده به مرکز درمانی مراجعه نمایند.

سپس با شروع شدن عملیات نوار مغزی باید در ابتدا الکترود ها به کمک خمیر بر روی سر بیمار قرار بگیرند که در بسیاری از مواقع به جای انجام این کار کلاه مخصوصی که الکترود ها بر روی آن چسابنده شده اند، بر روی سر بیمار قرار داده می شود.

در ادامه الکترود ها که به رایانه متصل هستند، فعالیت مغزی را ثبت و ضبط می کنند و در طول انجام این عملیات لازم است تا بیمار به شکل ثابت بر روی تخت دراز بکشد و یا بر روی صندلی بنشیند که در برخی از مواقع نیز پزشک داروی خواب آور به بیمار تجویز می کند که تا نتایج دقیق تری از نوار مغزی به دست آید اما انجام این کار به روشی که برای کسب نوار مغزی استفاده می شود، وابسته خواهد بود.

با پایان یافتن مراحل، کلاه حامل الکترود از روی سر بیمار برداشته می شود و اما اگر روش دیگری به این منظور استفاده شده باشد، ممکن است که بیمار ناگزیر به حمل کردن الکترود ها برای یک  و یا چند شبانه روز باشد.

مراقبت های قبل از نوار مغزی چیست؟

کسانی که استفاده از روش نوار مغزی (EEG) از سوی پزشک برایشان تجویز شده باشد، باید برای انجام این کار امادگی های لازم قبل از نوار مغزی را انجام دهند که این امادگی ها از قبیل زیر می باشند:

  • شست و شوی موها و سر در روز قبل از الکتروانسفالوگرافی
  • عدم استفاده از ژل سر
  • عدم استفاده از نوشیدنی های کافئین دار به مدت 8 الی 12 ساعت قبل از نوار مغزی
  • رعایت کردن دستور های پزشک در رابطه با نحوه مصرف داروهای تجویز شده
  • رعایت نکات توصیه شده از سوی پزشک در رابطه با خواب
  • بیدار ماندن پیش از نوار مغزی در صورت تجویز پزشک

آیا نوار مغزی (EEG) عوارض دارد؟

استفاده از روش نوار مغزی برای بررسی و تشخیص بیماری های مختلف هیچ گونه عارضه و یا مشکلی را برای بیماران ایجاد نمی کند و روش کاملا بی خطری است که هیچ تهاجمی به همراه ندارد.

بنابراین برای استفاده از این روش بدون هیچ نگرانی می توانید آن را انجام دهید تا اختلالات ایجاد شده توسط پزشک تشخیص داده شود.

لازم به توضیح است که در صورت استفاده از این روش تنها ممکن است که کمی احساس خستگی بعد از انجام عملیات داشته باشید که آن هم کاملا طبیعی و بدون خطر است.

بخش پایانی

نوار مغزی (EEG) از جمله روش های تشخیصی در علم روان شناسی و یا مغز و اعصاب است که هر کسی به آن نیاز نخواهد داشت بلکه فقط در شرایط حاد و پیچیده بیماران به استفاده از آن نیازمند خواهند بود که در این مواقع میتوان به راحتی آن را در بیمارستان ها و مراکز درمانی مختلف مانند: بیمارستان دل آرام تهران زیر نظر بهترین متخصصین و با بهره گیری از پیشرفته تجهیزات پزشکی انجام داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات این مجموعه درمانی از طریق تلفن های تماس با ما در ارتباط باشید و یا بخش های دیگر وب سایت را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما