اختلالات

عوارض مصرف الکل چیست؟ الکل چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

الکل یکی از نوشیدنی‌های محبوب در دنیا است که تنوع بالایی در ترکیبات خود دارد. افراد بسیاری هستند که در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی می‌کنند، چراکه از عوارض مصرف الکل بی‌خبر هستند یا به آن‌ها اهمیت نمی‌دهند! الکل در ترکیبات خود دارای موادی است که هم موجب بهبود برخی بیماری‌ها می‌شود و هم ابتلا به عارضه‌های زیادی را در پی دارد.

عوارض مصرف بیش از اندازه در الکل، برای افرادی که به آن اعتیاد پیدا می‌کنند، زیاد و جدی است. براساس آمار منتشر شده، الکل می‌تواند بیش از 200 نوع بیماری را در بدن ایجاد کند که سرطان یکی از آن‌ها است! در این مقاله به بررسی بیشتر این عوارض و تاثیری که برروی بدن می‌گذارند، می‌پردازیم.

اثر مشروبات الکلی بر بدن و ارتباط آن با سلامت روان

یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف الکل که می‌تواند بر سلامت بدن در کوتاه‌مدت تاثیر داشته باشد، تغییر خلق‌وخو و سلامت روان افراد است. این تغییرات به‌طور معمول براثر مصرف الکل در افراد قابل مشاهده است و می‌توانید تاثرات آن را بر احساسات، حافظه، تفکر و شخصیت افراد تشخیص دهید.

اما اگر مصرف این ماده در درازمدت کنترل نشود، ممکن است با تاثیرات مصرف الکل به‌صورت جدی‌تری مواجه شوید. این عوارض با تشدید افسردگی، اضطراب و اختلال دو قطبی همراه خواهند بود.

بررسی تغییرات بدن براثر مصرف زیاد الکل!

زمانی که الکل وارد بدن افراد می‌شود، تنها 10درصد آن توسط معده جذب خواهد شد و مابقی آن در روده بزرگ و کوچیک جذب بدن می‌شود که این یعنی فاجعه!

چون بعداز مدتی که الکل توسط روده‌ها جذب شد، در تمامی اندام‌ها پخش می‌شود و توسط عروق به خون راه پیدا می‌کند و فعالیت‌های مغزی را تحت تاثیر قرار داده و سرعت آن‌ها را کند می‌کند.

وقتی که فرد بعد از طی‌شدن زمانی معادل 45 دقیقه به اصطلاح مست می‌شود، در واقع میزان غلطت الکل موجود در خون آن فرد بسیار افزایش پیدا کرده است. عوارض مصرف الکل در درصدهای بالاتر باعث بروز برخی بیماری‌هایی شایع مانند موارد زیر می‌شود که در ادامه تک‌تک آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • امکان بروز سرطان
  • مشکلات قلب و عروق
  • مشکلات کبدی
  • عوارض زیاد در پانکراس
  • مشکلات مغزی و نخاعی
  • تضعیف سیستم ایمنی

بروز سرطان یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف الکل است!

امکان ایجاد سرطان در بدن افرادی که مصرف بالای الکل دارند، زیاد است. باید گفت که سالانه، 3 میلیون نفر بر اثر زیاده‌روی در نوشیدن الکل، جان خود را از دست می‌دهند و سرطان هم یکی از این دلایل است. برای تمامی آقایان و خانم‌هایی که مصرف بالای الکل دارند و اعتیاد شدید به آن پیدا کرده‌اند، سرطان‌هایی از قبیل روده، دهان، حنجره، سینه در خانم‌ها، مری و گلو رخ می‌دهد.

ایجاد مشکلات قلب و عروق در مصرف زیاد از الکل

مشکلات قلبی و عروقی یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف الکل زیاد در افراد محسوب می‌شود. اگر از آن دسته از افرادی هستید که مصرف بالایی در الکل دارند، پس امکان بروز بیماری‌های قلبی در شما بالا خواهد رفت. کسانی که به‌صورت مکرر الکل مصرف می‌کنند و به آن اعتیاد دارند، در معرض فشار خون بالا و سکته قلبی قرار می‌گیرند. در این شرایط اگر ناراحتی قلبی داشته باشند، پس شدت بیماری افزایش پیدا می‌کند و فرد باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و برای ترک الکل، اقدام کند.

در این راستا، اگر مرکز معتبری را برای ترک اعتیاد به الکل نمی‌شناسید، پیشنهاد ما به شما، بیمارستان دل آرام است. این مرکز، شرایطی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید در سریع‌ترین زمان، اعتیاد به الکل را از بین ببرید و قدم بزرگی برای بهبود سلامتی جسم، روح و روان‌تان بردارید.

بیماری‌های کبدی با مصرف الکل بیشتر می‌شوند!

اگر بخواهیم یک اثر مشروبات الکلی بر بدن را که جان افراد زیادی را می‌گیرد، بیان کنیم، به کبد می‌رسیم. دقت کنید افرادی که به نوشیدن شراب یا آبجو به‌صورت مکرر عادت دارند، دچار زخم کبد یا سیروز کبدی خواهند شد.

این بیماری یکی از شایع‌ترین تاثیرات مصرف الکل در افراد محسوب می‌شود که در برخی شرایط قابل درمان است. اما شاهد شرایطی هم هستیم که کنترل سلامت بیماران در مواقع حساس بسیار سخت و غیرممکن خواهد بود. از نشانه‌های رایج در مشکلات کبدی بر اثر مصرف الکل، می‌توان به موارد فهرست پایین اشاره کرد:

  • زرد شدن سفیدی چشم‌ها، پوست و ادرار
  • درد زیاد در ناحیه شکم
  • تب شدید و پی‌درپی

مشکلات و عوارض زیاد در پانکراس

زمانی که الکل به‌صورت زیاد و بیش ‌از حد مصرف شود، باعث ایجاد اختلال شدید در این عضو خواهد شد. عوارض مصرف الکل در پانکراس مانع آن می‌شود که این عضو عمل تنظیم قند خون را به‌درستی انجام دهد و غذا را هضم کند. در موارد بسیار حاد و حساس، مصرف الکل باعث از کار افتادگی این عضو می‌شود. فراموش نکنید که شکم دردهای شدید و مکرر یکی از علائم بروز اختلال در پانکراس بر اثر مصرف زیاد الکل است که در بیشتر مواقع غیرقابل جبران است.

مشکلات مغذی و نخاعی یکی از عوارض مصرف الکل است!

همان‌طور که که قبلا هم در مورد عملکرد الکل در بدن توضیح داده شد، مغز و نخاع از اعضایی محسوب می‌شوند که در برابر مصرف الکل فعالیت و واکنش‌شان بسیار کند می‌شود. به همین دلیل می‌گویند که تاثیرات منفی مصرف الکل در مغز برای جوانان و نوجوانان، بسیار بیشتر از سایر افراد است. به این دلیل که مغز این افراد در سنین رشد قرار دارد و خیلی سریع به این نوع تغییرات واکنش نشان می‌دهد. این عوارض شامل ضعف حافظه، قدرت تصمیم‌گیری و نحوه قضاوت است.

ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدنی با مصرف زیاد الکل!

اگر سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شود، قطعا در معرض بروز بسیاری از بیماری‌ها قرار خواهید گرفت و این یکی از خظرناک‌ترین عوارض مصرف الکل در افراد است. مصرف الکل روی فعالیت و واکنش گلبول‌های سفید تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود تا سیستم دفاعی از کار بیفتد. معمولا افرادی که به مصرف الکل اعتیاد دارند، دچار بیماری‌ها بسیار دیگر هم می‌شوند.

بهترین روش‌ها برای ازبین بردن اثر الکل در بدن چیست؟

 

برای خیلی از افرادی که به مصرف الکل مشغول هستند و در شرایطی قرار دارند که می‌خواهند از شر این مستی خلاص شوند، سوال پیش می‌آید که مصرف چه موادی باعث ازبین‌رفتن تاثیرات الکل می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال، ما بهترین موادی را که این تاثیرات را تا حد بالایی خنثی می‌کنند، در قالب یک فهرست منتشر کرده‌ایم:

  • آب
  • آبمیوه
  • دمنوش زنجبیل
  • خوابیدن
  • وعده‌های نشاسته‌دار

جمع‌بندی

استفاده از الکل در زندگی روزمره افراد، به این دلیل که جنبه درمانی و مثبتی داشت، به‌آهستگی وارد استفاده‌های نادرست از این نوشیدنی شد و این نوع مصرف، بیماری‌های مختلفی را در بدن انسان ایجاد کرد! در این مقاله، شما را با برخی از عوارض مصرف الکل آشنا کردیم و به همین علت، اکنون متوجه این موضوع شده‌اید که امکان جبران سلامتی بدن، بعداز این بیماری‌ها، کاری غیرممکن است.

باید بگوییم که شایع‌ترین این عوارض می‌تواند تاثیرات در خلق‌وخو و رفتار افراد باشد که به‌وضوح قابل مشاهده هستند. مصرف بالای الکل، شما را دچار مسمومیت و حساسیت خواهد کرد. ازاین‌رو درصورتی‌که نشانه‌های اعتیاد به این نوشیدنی را در خود مشاهده می‌کنید، در اسرع وقت، از افراد متخصص کمک بگیرید.

در این راستا بیمارستان دل آرام، بستری را فراهم کرده که بتوانید برای محافظت از سلامتی بدن و روابطی که با اطرافیان خود دارید، الکل را ترک کنید. پس اگر تصمیم جدی در این باره گرفته‌اید، حتما به وب‌سایت بیمارستان دل آرام مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما