اختلالات

علائم و نشانه‌های اعتیاد به شیشه را بشناسید

مشاهده علائم مصرف شیشه در یکی از نزدیکان، تجربه‌ای دردناک و طاقت‌فرسا است. عدم اطمینان از صحت این موضوع، اضطراب و نگرانی مضاعفی به‌همراه خواهد داشت. فردی که از شیشه استفاده می‌کند احتمالا به‌سرعت معتاد شود. در نتیجه، بسیار مهم است که بدانید علائم مصرف شیشه کدامند. هرچه یک فرد سریع‌تر کمک دریافت کند، امید به نجات او بیشتر است.

شیشه چیست؟

ماده فعال مت‌آمفتامین یا شیشه که اثرات محرک آن را ایجاد می‌کند، پسودوافدرین است؛ یک دارو برای بهبود سرفه بدون نسخه. اگرچه همه این مواد شیمیایی را می‌توان در یک فروشگاه محلی یافت، ترکیب آن‌ها بسیار خطرناک به‌شمار می‌رود و در صورت مصرف، عواقب خطرناک‌ و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را شاهد خواهیم بود.

علام مصرف شیشه

آگاهی از علائم مصرف مت‌آمفتامین، جهت مداخله و کمک‌گرفتن برای افرادی که ممکن است با اعتیاد دست‌وپنجه نرم کنند، اهمیت بسیاری دارد. گزینه‌های درمانی برای کمک به افراد، برای غلبه بر وابستگی خود به شیشه و کنترل مجدد زندگی در دسترس هستند.

در پاسخ به افرادی که می‌پرسند، از کجا بفهمم همسرم شیشه مصرف می‌کند، باید گفت اگر متوجه برخی از علائم زیر شدید، ممکن است فرد مورد نظر شما از شیشه استفاده کند.

زخم در صورت و بازوها

این امر، یکی از واضح‌ترین نشانه‌های مصرف شیشه به‌شمار می‌رود که به‌راحتی قابل مشاهده است. افرادی که از شیشه استفاده می‌کنند، ممکن است در صورت، بازوها و گردن خود زخم‌هایی داشته باشند. زخم‌های پوستی، به این دلیل ظاهر می‌شوند که شیشه باعث تحریک، قرمزشدن و برآمدگی‌هایی روی پوست می‌شود.

 

رفتارهای هیجانی

این موضوع، از شایع‌ترین علائم مصرف شیشه است و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به میزان زیادی شیشه مصرف می‌کند. قطع مصرف شیشه، تجربه‌ای دشوار و طاقت‌فرسا برای فرد معتاد است. در این دوران، فرد با مجموعه‌ای از علائم ناخوشایند جسمی و روحی موسوم به علائم ترک مواجه می‌شود که می‌تواند به‌شدت او را آشفته و پریشان سازد.

  • احساس حرکت حشرات زیر پوست
  • ناتوانی در خوابیدن برای روزهای متوالی
  • احساس ناامیدی و پارانوئید
  • درگیرشدن در خودآزاری
  • میل شدید به مصرف شیشه
  • تفکر هذیانی و رفتار غیرمنطقی

پارانویا یا توهم

از علائم مصرف شیشه، این است که مصرف‌کنندگان متامفتامین احتمالا نسبت به افکار و محیط اطراف وسواس پیدا کنند. این امر، می‌تواند منجربه رفتارهای اجباری، نامنظم و پارانویا شود. ممکن است فرد مصرف‌کننده باور داشته باشد که کسی او را تماشا می‌کند یا می‌خواهد او را بگیرد یا حتی سعی دارد به آن صدمه بزند. فرد، همچنین ممکن است چیزهایی را ببیند یا بشنود که واقعی نیستند.

اگر این افکار و توهمات پارانوئید برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، ممکن است فرد به روان‌پریشی ناشی از مصرف شیشه مبتلا شود. این روان‌پریشی، می‌تواند نتیجه اختلال در مسیرهای عصبی و کمبود خواب نیز باشد.

کاهش وزن شدید

کاهش وزن، از دیگر علائم مصرف شیشه است. مانند اکثر داروهای محرک، مت‌آمفتامین نیز نوعی سرکوب‌کننده اشتها است. زمانی که فردی تحت تاثیر مصرف شیشه قرار دارد، ممکن است اشتهای کمی داشته باشد. این امر، بدن را به تحمل گرسنگی وادار می‌سازد و باعث می‌شود فرد کاهش وزن سریع را تجربه کند.

بیدار ماندن برای روزهای طولانی

شیشه، محرکی قوی است که توانایی بیدار نگه‌داشتن افراد را برای چندین روز به‌طور متوالی دارد. این بیداری اجباری، عواقب ناخوشایندی به‌دنبال دارد. زمانی که اثرات شیشه از بین می‌رود، مصرف‌کنندگان با مشکلات حادی مانند خواب‌آلودگی شدید مواجه می‌شوند. در این مرحله، افراد ممکن است روزهای متوالی بخوابند و حتی تا 3 روز در خواب عمیق فرو بروند.

حرکات سریع چشم و گشاد شدن مردمک‌ها

زمانی که فردی تحت‌تاثیر شیشه قرار می‌گیرد، مردمک چشم او گشاد می‌شود. علاوه‌بر این، این محرک می‌تواند به اختلال بینایی بینجامد. در نتیجه، چشم‌ها برای تمرکز روی یک جسم مشکل خواهند داشت. بنابراین، فردی که از شیشه استفاده می‌کند، ممکن است حرکات چشمی سریع از خود نشان دهد.

رفتارهای غیرمنطقی

یکی دیگر از علائم مصرف شیشه، رفتارهای غیرعادی یا غیرمنطقی است. این رفتارها، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پرحرفی بیش از حد
  • پرخاشگری یا رفتار خشونت‌آمیز
  • تغییرات خلقی یا رفتار شیدایی
  • اضطراب
  • رفتارهای مخاطره‌آمیز یا غیرقانونی
  • اعمال تکراری یا وسواسی
  • گیجی
  • روان‌پریشی

مشکلات دهان و دندان

علائم مصرف شیشه، فراتر از بی‌قراری، توهم و پرخاشگری است. یکی از نشانه‌های بارز اعتیاد به شیشه، بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان است. فرد معتاد، ممکن است دندان‌های خود را به هم بساید و از مسواک‌زدن و نخ‌دندان‌کشیدن غفلت کند. علاوه‌بر این، با درنظرگرفتن انبوهی از مواد شیمیایی سمی موجود در شیشه، جای تعجب نیست که اثرات مخربی بر دندان‌ها و دهان داشته باشد. استفاده طولانی‌مدت از این ماده مخدر در واقع می‌تواند باعث پوسیدگی و پوسیدگی دندان‌ها و لثه‌ها شود. از دست دادن دندان‌ها و تغییر شکل دهان معمولا “دهان مت” نام دارد.

 

ترک شیشه

مصرف شیشه در دوره‌های طولانی، می‌تواند منجر به وابستگی فیزیولوژیکی در فرد شود. در این حالت، مغز و بدن به وجود شیشه عادت می‌کنند و برای عملکرد طبیعی به آن نیاز خواهند داشت. اگر مصرف به‌طور ناگهانی متوقف شود یا به‌شدت کاهش پیدا کند، علائم ترک ظاهر خواهد شد.

درحالی‌که ترک شیشه به‌ندرت خطرناک یا تهدیدکننده است؛ اما می‌تواند به‌شدت ناخوشایند و از نظر روانی چالش‌برانگیز باشد. خستگی، افسردگی، اضطراب و مشکلات تمرکز، می‌تواند تا چندین هفته ادامه داشته باشد. برخی از علائم رایج ترک دارو، عبارتند از:

  • خستگی روحی و جسمی
  • خواب آلودگی شدید یا بی‌خوابی
  • کابوس
  • تحریک‌پذیری
  • نوسانات خلقی.
  • آنهدونیا (از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش قبلی)
  • افسردگی
  • اضطراب
  • میل شدید به شیشه
  • افزایش وزن و گرسنگی

سم‌زدایی با مدیریت پزشکی، می‌تواند به کاهش این علائم ترک کمک کند و فرد را تا حد ممکن در طول این فرآیند ایمن و راحت نگه دارد. سم‌زدایی، به‌تنهایی معمولا برای کمک به فرد برای حفظ بهبودی پایدار کافی نیست و معمولا اولین گام در یک برنامه درمانی جامع‌تر به‌شمار می‌رود.

بیمارستان دل آرام به‌عنوان بهترین مرکز ترک شیشه در ایران، افتخار دارد تا با روش‌های علمی، افراد دارای اعتیاد به این ماده را از دام آن برهاند. کافیست ازطریق تماس با مشاوران و متخصصان این مرکز، شرایط این فرآیند حیاتی را جویا شوید.

 

جمع‌بندی

مصرف شیشه، به‌عنوان یک داروی محرک قوی، می‌تواند عواقب جدی بر سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشد. افزایش انرژی و هوشیاری، کاهش اشتها، کاهش وزن سریع، گشادشدن مردمک چشم و رفتار نامنظم، از علائم مصرف شیشه است. استفاده طولانی مدت نیز می‌تواند منجر به اعتیاد، اختلالات شناختی و مشکلات شدید دندانی، پارانویا، توهم و رفتار خشونت‌آمیز شود.

منابع

https://www.cwcrecovery.com/blog/8-signs-that-someone-is-using-crystal-meth/

https://americanaddictioncenters.org/meth-treatment/signs-symptoms

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما