زوج درمانی

زوج درمانی

زوج درمانی چیست؟ در چه مواقعی به زوج درمانی نیاز است؟ زوج درمانی چگونه انجام می شود؟ زوج درمانی توسط چه کسی انجام می شود؟ در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، با ما در ارتباط باشید.

در علم پزشکی شاخه های درمانی متعددی وجود دارد که هر یک از انها به درمان مشکل خاصی می پردازد. یکی از روش هایی که در کلینیک های روان شناسی میتوان از آن استفاده کرد، زوج درمانی است که در مجموعه دل آرام برای کسانی که به آن نیاز داشته باشند، انجام می گردد و این روش را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی در واقع به جلساتی گفته می شود که در کلینیک های روانشناسی برای درمان مشکلات زناشویی و برطرف کردن اختلافات زوجین انجام می شود. به عبارت دیگر زوجینی که در روابط خود دچار مشکل هستند میتوانند از جلسات زوج درمانی استفاده کنند و شرکت در آن هیچ محدودیتی در مدت زمان آشنایی زوجین وجود ندارد بلکه زوجینی که هنوز زندگی مشترک خود را آغاز نکرده اند و در مرحله نامزدی و یا عقد قرار گرفته اند تا کسانی که چندین سال از زندگی مشترک آنها می گذرد، قادر به استفاده از این جلسات خواهند بود.

 

زوج درمانی
زوج درمانی

در چه مواقعی به این روش نیاز است؟

زوج درمانی در مواقعی مورد نیاز خواهد بود که هر یک از مشکلات زیر بین زوجین وجود داشته باشد:

  • بروز مشکلات روحی و روانی در هر یک از زوجین و تاثیر آن در روابط
  • وجود اختلافات در بین زوجین
  • عدم توانایی زوجین در مدیریت رابطه
  • وجود مشکلات جنسی
  • بروز سو تفاهم های مکرر و دردسر ساز
  • وجود تنش و درگیری بین زوجین
  • بروز مشکل در بین زوجین و خانواده های طرف مقابل
  • و…

زوج درمانی چگونه انجام می شود؟

جلسات زوج درمانی به گونه ای انجام می شود که زوجین باید در کنار هم در کلینیک و در جلسات تراپی حضور پیدا کنند. جلسات تراپی به جلسات مشاوره ای گفته می شود که بین زوجین و تراپیست برپا می شود تا به کمک روانشناس بتوان مشکلات موجود در آنها را حل کرد.

در این جلسات، زوجین به خواسته تراپیست به بیان مسائل و مشکلات خود می پردازند و به سوال های مشاور پاسخ می دهند تا پزشک به صورت کامل از وضعیت آنها آگاه شود و بتوان برای درمان به آنها کمک کند.

سپس پزشک و یا همان تراپیست بر اساس وضعیت زوجین، نقاط ضعف و قوت هر زوج را بیان می کند و تمرین هایی را به انها ارائه می دهد تا به کمک آن بتوانند مشکلات را برطرف سازند.

لازم به ذکر است که این جلسات از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا در آن حتی گاهی اوقات به بررسی مشکلات و مسائلی که در ضمیر ناخوداگاه افراد وجود دارند نیز پرداخته می شود تا از آثار مخرب آن بر روی رابطه جلوگیری شود.

در بسیاری از مواقع ریشه اختلافات میان زوجین به دوران کودکی و یا خردسالی انها باز می گردد که در این جلسات، در صورت وجود آنها در هر یک از زوجین، تراپیست به این مساله پی می برد و برای برطرف کردن آن اقدام می نماید.

آیا در زوج درمانی به دارو نیاز است؟

بسیاری از افراد از شرکت در جلسات زوج درمانی می ترسند و از آن استقبال نمی کنند زیرا این افراد می پندارند که شرکت در این جلسات به معنای وجود مشکلات روحی و روانی در انها است.

در حالی که این باور کاملا نادرست و غلط است و زوجینی که به تراپیست مراجعه می کنند، به دارو نیاز نخواهند داشت بلکه فرآیند درمان و بهبود رابطه از طریق مکالمه و تمرین های عملی انجام می شود.

اما لازم به توضیح است که اگر پزشک روان شناس در طی جلسات تراپی متوجه وجود بیماری های روحی و روانی در هر یک از زوجین شود و این مشکلات در طی تمرین ها برطرف نشوند، گاها نسخه های دارویی نیز از سوی این پزشک به زوج مورد نظر ارائه داده می شود تا به بهبود وضعیت روحی و روانی او کمک شود.

اغلب این دارو ها زمان مشخصی برای مصرف دارند و معمولا پس از مدت مشخصی مصرف آنها توسط بیمار قطع می شود اما هیچ بیماری نباید مصرف داروی تجویز شده خود را بدون مشورت با پزشک معالج قطع کند و یا سر خود دارویی را مصرف نماید.

انواع روش های زوج درمانی چگونه است؟

زوج درمانی به واسطه پزشک روان شناس که به او تراپیست یا مشاور نیز گفته می شود، انجام می گردد. این شخص تحصیلات خود را در زمینه روان شناسی گذرانده است و با مدارک، فوق لیسانس یا دکتری وارد حوزه کاری شده است.

با این وجود میتوان به تراپیست در روند درمان اعتماد کرد و به کمک او به بهبود روابط پرداخت.

زوج درمانی در کلینیک های روان شناسی به 3 شکل انجام می شود که بر اساس وضعیت متقاضیان ممکن است هر سه روش در طول دوره درمان برای زوجین به کار برده شوند.

این روش ها عبارتند از: زوج درمانی حضوری، تلفنی و آنلاین.

با این وجود ممکن است که برخی از جلسات بر اساس تمایل متقاضیان به شکل حضوری، برخی تلفنی و یا آنلاین انجام شوند که در این زمینه میتوان با تراپیست به توافق رسید.

مزایای زوج درمانی چیست؟

کسانی که به صورت مرتب در این جلسات شرکت می کنند و توصیه های پزشک را رعایت می نمایند، از مزیت های زیر بهره مند خواهند شد:

  • افزایش میزان صمیمیت در بین زوجین
  • برطرف شدن مشکلات جزئی و یا پیچیده موجود در بین زوجین
  • امکان شناسایی نقاط قوت و ضعف هر یک از زوجین و بهره گرفتن از آنها در بهبود روابط
  • ریشه یابی مشکلات روحی و روانی و یا اخلاقی زوجین
  • بهبود روابط میان زوجین
  • کمک به زوج برای مدیریت روابط
  • و…

کلام پایانی

زوج درمانی نتیجه بسیار خوبی را برای زوجین به همراه دارد که توصیه می کنیم اگر در روابط با همسر خود دچار مشکل هستید و توانایی برطرف کردن آن را ندارید، حتما در این جلسات حضور پیدا کنید تا به بهبود روابط خود کمک کرده باشید.

در مرکز دل آرام می توانید از جلسات زوج درمانی استفاده کنید و زیر نظر بهترین پزشکان روان شناس به برگزاری جلسات مورد نیاز بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما