اختلال افسردگی

درمان اختلالات افسردگی

انواع روش های درمان اختلالات افسردگی چیست؟ چه مسائلی در بروز اختلالات افسردگی موثر هستند؟ علت اهمیت درمان اختلالات افسردگی چیست؟ منظور از اختلالات افسردگی چه می باشد؟

بیماری های روحی و روانی که در انسان ها به وجود می آیند بسیار خطرناک و پیچیده هستند که برخی از آنها بر اساس مسائل دوران کودکی انسان ها و یا سالیان بسیار دور از زندگی در آنها شکل می گیرد  که به لایه های نهفته ای در شخصیت آنها تبدیل می شود و به مرور زمان مانند یک زخم چرکی سر باز می کند و خود را در شخصیت افراد نشان میدهد.

در واقع این بیماری ها میتوانند به وفور از بیماری های جسمی خطرناک تر باشند و آسیب های فردی و اجتماعی بسیار زیادی را به وجود آورد؛ در حالی که مشکلات و بیماری های جسمی هیچ آسیب اجتماعی به همراه ندارند.

در میان بیماری های مختلف روحی و روانی، افسردگی یکی از رایج ترین و مهمترین انواع آنها محسوب می شود که باید حتما تحت درمان قرار بگیرد؛ در غیر این صورت مسائل و مشکلات بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

منظور از اختلالات افسردگی چه می باشد؟

شاید با خود فکر کنید که افسردگی یک بیماری پیش پا افتاده و معمولی است و هیچ خطری به همراه ندارد. اما لازم به ذکر است که باید به شدت آن را مورد توجه قرار داد و نباید از کنار کسانی که با این بیماری خصوصا در مراحل پیشرفته آن مواجه هستند، با بی خیالی عبور کرد.

اختلالات روانی در واقع به نوعی بیماری روحی گفته می شود که بر اثر ابتلا به آن فرد دچار بی انگیزگی می شود و نشاط خود را در زندگی روزمره از دست می دهد و به همین دلیل با بروز اختلال در زندگی مواجه می گردد.

فردی که به اختلالات افسردگی مبتلا باشد، هیچ هدفی برای آینده و زندگی خود ندارد و از جامعه دوری می گزیند. اگر این مسائل و مشکلات به مدت دو هفته در فرد ادامه پیدا کنند، می توان گفت که شخص به این بیماری مبتلا شده است و به درمان اختلالات افسردگی نیاز دارد.

 

درمان اختلالات افسردگی
درمان اختلالات افسردگی

چه مسائلی در بروز اختلالات افسردگی موثر هستند؟

مسائل بسیار زیادی در زندگی انسان وجود دارند که می توانند موجب ابتلا به این بیماری شوند و از جمله مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در این زمینه باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • بارداری و زایمان
  • رژیم غذایی
  • کم خونی و یا کمبود اهن و ویتامین های مورد نیاز در بدن
  • بروز اتفاقات تلخ و ناگوار در زندگی انسان ها
  • از دست دادن عزیزان
  • شکست عشقی
  • قائدگی در بانوان
  • نامناسب بودن شرایط زندگی و فشار بیش از حد مالی، اقتصادی و اجتماعی
  • ترد شدن از سوی مردم جامعه و یا عزیزان
  • اعتیاد
  • کهولت سن
  • کمبود اعتماد به نفس در افراد
  • عدم خود باوری
  • و….

 

هر کدام از این مسائل می توانند در ابتلا به این بیماری خطرناک روحی تاثیرگذار باشند و به همین دلیل یک انسان باید از زوایای مختلفی شرایط مناسبی داشته باشد تا از افسردگی در امان بماند.

انواع روش های درمان اختلالات افسردگی چیست؟

اختلالات افسردگی را میتوان با روش های مختلفی در مراکز روانشناسی درمان کرد و به برطرف کردن این مشکل در بیماران کمک نمود. از مهم ترین روش هایی که برای درمان اختلالات افسردگی در این مراکز به کار می روند، میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

هنر درمانی

هنر درمانی از جمله روش های موثری است که به درمان افسردگی کمک می کند. در این روش از تکنیک های مختلف هنری استفاده می شود و پزشک هنر مورد علاقه بیمار را به او تجویز می کند و او را تشوق می کند تا هنر مورد علاقه خود را انجام دهد. در نتیجه بیمار با شرکت در جلسات هنر درمانی شرایط بهتری پیدا کند و مشکلات روحی او کم کم برطرف شود. این جلسات می توانند برای بیمار به شکل منحصر به فرد و یا گروهی برگزار شوند.

موسیقی درمانی

موسیقی درمانی یک روش بسیار موثر در درمان بیماری های روحی و روانی از جمله افسردگی است که شرکت در جلسات آن به درمان اختلالات افسردگی کمک می کند و شرایط فرد را بهبود می بخشد.

در این روش درمانی، بیمار به استفاده از ساز های مختلفی همچون: تنبک، پیانو، گیتار و … تشویق می شود تا آنها را بیاموزد و یا در این سبک درمانی از بیمار خواسته می شود که به انواع خاصی از موسیقی در زندگی خود و یا در جلسات موسیقی درمانی استفاده کند تا احساس نشاط و امید زندگی در او افزایش یابد.

موسیقی درمانی می تواند باعث ایجاد حس آرامش و انگیزه در بیماران شود و آنها را از حالت غم و اندوه خارج کند. اما لازم به ذکر است که این روش باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود تا نتیجه عکس به همراه نداشته باشد.

روان درمانی

روان درمانی که به آن صحبت درمانی نیز گفته می شود، متدی است که توسط روان درمانگر در مراکز روانشناسی انجام می شود. در این روش روان درمانگر در جلسات تراپی با شخص افسرده وارد مکالمه و گفتگو می شود تا با صحبت کردن با بیمار به او کمک کند که با مشکلات و مسائل به شکل بهتری کنار آید و بتواند آنها را بپذیرد و یا شرایط بهتری برای ادامه زندگی خود ایجاد کند.

از طرف دیگر در این جلسات در صورتی که پزشک دریابد، بیمار مبتلا به افسردگی حاد است، برای او داروهای اعصاب و روان تجویز می کند تا بهبودی در زمان کوتاه تری انجام شود و خطرات تهدید کننده برای بیمار به وجود نیایند.

بازی درمانی

بازی درمانی نیز در این خصوص میتواند موثر واقع شود اما به کار بردن این روش معمولا برای کودکان و خردسالان تجویز می شود. در جلسات بازی درمانی کودکان مبتلا به افسردگی به وجد می آیند و هیجان در آنها ایجاد می شود که در نتیجه شرایط روحی آنها به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می گیرد.

علت اهمیت درمان اختلالات افسردگی چیست؟

درمان اختلالات افسردگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا اگر این بیماری تحت درمان قرار نگیرد، شرایط بیمار به مرور زمان حاد تر می شود و درجه افسردگی شدت بیشتری پیدا می کند.

به عنوان مثال: اگر بیمار مبتلا به افسردگی مزمن است تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است که نوع بیماری او به افسردگی ماژور تبدیل شود و این مساله برای بیماران بسیار خطرناک است زیرا افسردگی میتواند باعث ابتلا به اعتیاد مواد مخدر و یا خود کشی در بیماران شود و به همین دلیل نباید اصلا آن را نادیده گرفت.

کلام آخر در مجموعه روان شناسی دل آرام

درمان اختلالات افسردگی را در عزیزان خود جدی بگیرید و حتما مراحل درمانی آنها را آغاز کنید تا از بروز خطرات بسیار جدی در آنها جلوگیری کنید. با درمان افسردگی نه تنها خطرات و عوامل تهدید کننده در زندگی فرد از بین می روند بلکه شخص می تواند زندگی بهتری را در آینده تجربه کند و فرد موفق تری در اجتماع باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما