خنده درمانی

خنده درمانی

خنده درمانی چگونه است؟ انواع خنده درمانی چیست؟ خنده درمانی به چه منظوری به کار برده می شود؟ چه کسانی به این روش نیاز دارند؟ چنانچه در رابطه با این روش درمانی به کسب اطلاعات بیشتر نیازمند هستید، با ما تا بخش پایانی همراه بمانید.

حتما تا کنون در رابطه با این موضوع که خنده یک واقعه مسری است چیزی شنیده اید و می دانید که با خندیدن یک شخص در جمع، مابقی افرادی که در آن جمع حضور دارند نیز به خنده می افتند.

در واقع خنده را میتوان کلید برطرف کردن بسیاری از مشکلات در نظر گرفت و امروزه پزشکانی که در این زمینه تحقیقاتی انجام می دهند، به این موضوع پی برده اند که خنده در درمان بسیاری از بیماری ها موثر واقع می شود و از این جهت خنده درمانی اخیرا به عنوان یک متد درمانی در روانپزشکی ها و کلینیک های اعصاب و روان به کار برده می شود.

خنده درمانی چگونه است؟

به صورت کلی منظور از  به کار بردن تکنیک های مختلف برای به خنده انداختن بیمار است تا بر اساس انجام این کار بیماری و یا مشکلات روحی و روانی بیمار بهبود پیدا کند و امکان درمان آنها وجود داشته باشد.

به همین دلیل هر روشی که به منظور خنداندن بیمار در کلینیک های روانپزشکی و روانشناسی استفاده می شود را خنده درمانی می گویند که بر اساس وضعیت بیمار و مشکل بروز پیدا کرده در او، روش های مختلفی به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

 

خنده درمانی

انواع روش های خنده درمانی

خنده درمانی در یک کلینیک اعصاب و روان و یا مراکز روانپزشکی مانند: دل آرام با انواع روش های ذکر شده در زیر برای بیماران به کار برده می شود:

طنز درمانی

طنز درمانی یکی از انواع متدهایی است که با استفاده از آن میتوان موجب خندیدن بیمار شد. در این روش روان درمانگر از کتاب های داستانی، فیلم، برنامه های سرگرم کننده و … برای خنداندن بیمار استفاده می کند و ممکن است که جلسات طنز درمانی به صورت گروهی و یا تکی برگزار شوند که معمولا طنز درمانی به صورت تکی نتیجه بهتری دارد و موثر تر واقع می شود.

دلقک درمانی

دلقک درمانی روش موثری برای درمان مشکلات روحی و روانی در انسان ها خصوصا کودکان است که در این روش شخصی با پوشش های طنز آمیز همانند یک دلقک به اتاق های مختلف یک بیمارستان روانی مراجعه می کند و مطالب و امور طنز آمیزی را ارائه میدهد تا موجب خندیدن بیماران در آن بیمارستان گردد.

در این زمینه معمولا میتوان بازی و یا موسیقی را نیز در کنار دلقک قرار داد تا موجب سرگرم شدن بیماران شد. این تکنیک برای کودکان بیماری که از درد رنج می برند و یا با مشکلات روحی دست و پنجه نرم می کنند بسیار موثر است و باعث پرت شدن حواس آنها برای مدت زمان کوتاهی می شود.

محرک های خنده

روانپزشکان از وضعیت روحی و روانی، علایق و تمامی مشخصات بیمار خود پرونده ای را تهیه می کنند که در این پرونده، مسائلی که باعث تحریک حس خنده در بیمار می شود نیز درج گردیده اند. با این وجود روان درمانگر به کمک اطلاعاتی که از بیمار در پرونده او ثبت شده است، محرک های خنده را پیدا می کند و از آنها در جهت خنداندن بیمار به کار می برد.

یوگا

ورزش یوگا اخیرا بسیار مورد استقبال قرار گرفته است که در این ورزش میتوان از تکنیک یوگا خنده درمانی نیز استفاده کرد. در این روش مربی از بیمار می خواهد که در مورد خنده تامل کند و با فکر کردن به خنده سعی بر آن داشته باشد که شروع به خندیدن کنند و لبخندی که به قهقهه تبدیل شود را در خود به وجود آورد.

خنده درمانی به چه منظوری به کار برده می شود؟

جمله معروفی در رابطه با خنده وجود دارد که می گوید: ( خنده بر هر درد بی درمان دواست)

اخیرا صحت این موضوع از نظر علمی کاملا ثابت شده است و دانشمندان به این موضوع پی برده اند که خنده نه تنها بر روی مشکلات و بیماری های روحی و روانی موثر واقع می شود بلکه در برطرف کردن بسیاری از مشکلات جسمی مانند: گرفتگی عروق، مشکلات قلبی و … نیز تاثیر گذار است.

به عبارت دیگر خنده درمانی را میتوان برای تمامی بیماری ها و مشکلاتی از قبیل زیر به کار برد:

  • ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
  • اضطراب
  • استرس
  • منقض بودن ماهیچه ها و عضلات
  • بیماری های قلبی و گرفتگی عروق
  • نگرانی و تنش
  • افسردگی
  • ضعیف بودن روابط اجتماعی
  • برطرف کردن مشکلات ذهنی
  • درمان مشکلات مربوط به عدم وجود آرامش در فرد
  • کنترل خشم
  • کمک به تقویت روابط
  • کنترل درد
  • و…

برای تمامی این مشکلات و مسائل میتوان از تکنیک های مختلف خنده درمانی استفاده کرد که تشخیص نیاز به این روش درمانی در بیماران بر عهده پزشک روانشناس است اما لازم به ذکر است که حتی اگر از همه نظر سلامتی کامل داشته باشید، باز هم بهتر است تا از روش های مختلف استفاده کنید و سعی بر آن داشته باشند که بیشتر اوقات زندگی خود را به خندیدن بگذرانید تا از مزایای خنده از زوایای مختلف بهره مند گردید.

چه کسانی به خنده درمانی نیاز دارند؟

همه کسانی که از بیماری های ذکر شده در فوق رنج می برند به خنده درمانی نیاز دارند. از طرف دیگر انسان های سالم که هیچ مشکل جسمی، ذهنی و یا روحی روانی ندارند هم به این تکنیک ها نیاز دارند.

برای افراد سالم و سلامت نیازی نیست که به تکنیک های خنده درمانی مسلط باشند بلکه این افراد تنها کافی است تا با مطالب خنده آور خود را سرگرم کنند و یا در طول روز از موضوعات طنز بهره مند گردند.

کلام پایانی

خنده درمانی از بهترین روش های غیر تهاجمی برای درمان انواع بیماری ها است که امروزه در سراسر جهان به استفاده از این روش توصیه شده است تا به کمک آن تمامی مردم جامعه بتوانند از سلامتی جسمی، ذهنی و روحی و روانی برخوردار شوند که با توجه به اهمیت این روش مسلما در آینده با پیشرفت های چشم گیری در رابطه با آن رو به رو خواهیم بود.

برای استفاده از روش خنده درمانی در بیمارستان دل آرام با ما در ارتباط باشید تا تحت بررسی های پزشکان روان شناس ما قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما