خانواده درمانی

خانواده درمانی

منظور از خانواده درمانی چیست؟ در چه مواقعی به خانواده درمانی نیاز است؟ مشاوره توسط چه کسی انجام می شود؟ مزایای خانواده درمانی چیست؟ در صورتی که میخواهید به اطلاعات خود در مورد این روش بیفزایید، با ما در مجموعه دل آرام تا انتهای این مطلب همراه باشید.

روانشناسی و روانپزشکی از علوم بسیار مهم در جوامع انسانی محسوب می شوند که به پیشبرد زندگی موفق انسان ها به میزان زیادی کمک می کنند. به عبارت دیگر انسان ها نه تنها به مشکلات جسمی مواجه می شوند و از بیماری های جسم رنج می برند، بلکه در بسیاری از مواقع مشکلات روحی و روانی بر انها غلبه می کند و این مشکلات به وفور آسیب زا تر از بیماری های جسمی خواهند بود که نتیجه انها علاوه بر اینکه زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد، بر روی زندگی اطرافیان و حتی سایر مردم جامعه نیز اثر می گذارد.

منظور از خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی یک نوع مشاوره روانشناسی و یا روان درمانی است که به بررسی وضعیت خانواده های متقاضی پرداخته می شود تا مشکلات میان اعضای خانواده شناسایی شوند و برای برطرف کردن آنها اقدام هایی صورت گیرد.

این روش میتواند در خصوص برطرف کردن مشکلات مادر و فرزند، پدر و فرزند، زن و شوهر و سایر اعضای خانواده با هم باشد که نتایج حاصل از آن بسیار موثر است و کسانی که این جلسات را به صورت مرتب دنبال کنند، میتوانند از ثمرات آن بهره مند گردند و کانون گرم تری در خانواده خود داشته باشند.

 

خانواده درمانی
خانواده درمانی

در چه مواقعی به خانواده درمانی نیاز است؟

اصلی ترین مواقعی که بر اساس آن به استفاده از این روش نیاز خواهد بود، مواقعی از قبیل زیر در نظر گرفته می شود:

  • بروز مشکل و اختلاف میان اعضای خانواده
  • گرم نبودن روابط والدین با فرزندان
  • به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی در فرزندان
  • اعتیاد
  • عدم سازگاری زن و شوهر
  • عدم توانایی اعضای خانواده در حل مشکلات
  • ایجاد مشکلات و مسائل اجتماعی در اعضای خانواده
  • و…

خانواده درمانی توسط چه کسی و به چه شکلی انجام می شود؟

جلسات خانواده درمانی توسط روان درمانگر انجام می شود که به این شخص مشاور نیز گفته می شود. روان درمانگر کسی است که دارای تحصیلات کافی و مناسب در زمینه روان شناسی است و مهارت های مورد نیاز در این زمینه را به میزان کافی خواهد داشت.

در جلسات ، مشاور با اعضای خانواده وارد صحبت می شود و از مسائل و مشکلات آنها مطلع می گردد؛ سپس راهکارهایی را به صورت عملی و یا منطقی به اعضای خانواده ارائه میدهد و از آنها می خواهد که این تمرین ها را انجام دهند و راه حل ها را رعایت نمایند تا اوضاع بهبود پیدا کند.

مزایای خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی از مزیت های زیادی برخوردار است که مهمترین مزیت های آن از قبیل زیر هستند:

  • کمک به اعضای خانواده برای دستیابی به آینده روشن تر
  • برطرف شدن مشکلات میان اعضای خانواده
  • افزایش میزان صمیمیت اعضای خانواده
  • کمک به خانواده برای کسب مهارت حل کردن مشکلات
  • هدایت خانواده به سمت روابط سالم تر
  • کمک به اعضای خانواده برای از بین بردن سو تفاهم ها به صورت دائمی
  • برطرف کردن مشکلات زناشویی
  • برطرف کردن مشکلات روحی و روانی اعضای خانواده
  • جلوگیری از بروز رفتارهای مخرب
  • و…

خانواده درمانی در چند جلسه انجام می شود؟

معمولا کسانی که برای خانواده درمانی به کلینیک های روان شناسی مراجعه می کنند، با این پرسش مواجه هستند که چند جلسه باید برای آنها خانواده درمانی انجام شود. در پاسخ به این پرسش باید گفت که تعداد جلسات این روش درمانی برای هر خانواده ای متفاوت خواهد بود و نمی توان تعداد آن را تعیین کرد.

در واقع هر چه مشکلات میان اعضای خانواده بیشتر، پیچیده تر و ریشه دار تر باشد، تعداد جلسات مشاوره بیشتری نیاز خواهد بود و از طرف دیگر هر چه قدر که اعضای خانواده برای برطرف شدن مشکلات بیشتر با روان درمانگر همکاری کنند، در مدت کوتاه تری میتوانند مشکلات را برطرف کنند و به تعداد کمتری جلسات نیاز خواهند داشت.

انواع روش های خانواده درمانی

خانواده درمانی را میتوان در کلینیک های روان شناسی با 3 روش مختلف انجام داد که این روش ها از قبیل زیر هستند:

حضوری

خانواده درمانی به صورت حضوری به گونه ای است که در آن اعضای خانواده باید به کلینیک روان شناسی مراجعه کنند و در جلسات تراپی حاضر شوند. در صورتی که روش حضوری مورد استفاده قرار بگیرد، ممکن است که حضور تمامی اعضا نیاز باشد و یا برخی از اعضای خانواده به حضور نیاز پیدا کنند.

آنلاین و اینترنتی

روش دیگری که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، روش آنلاین و اینترنتی است که در این روش از طریق شبکه های اجتماعی مانند: روبیکا، تماس اینترنتی تصویری و یا صوتی با تراپیست برقرار می شود و جلسات آغاز می شوند.

در صورت نیاز در این روش نیز پزشک اعضای خانواده را فرا می خواند تا در جلسات حضور پیدا کنند در حالی که برخی از این جلسات به صورت انفرادی برگزار می شوند.

تلفنی

نحوه دیگر خانواده درمانی با استفاده از تماس تلفنی انجام می شود که در این روش با برقراری تماس تلفنی با روان درمانگر جلسات برگزار می شوند و پزشک از طریق این تماس با کسانی که مد نظر داشته باشد صحبت می کند.

لازم به توضیح است که اغلب جلسات تراپی زمانی به صورت تلفنی برگزار می شوند که شخص امکان حضور در کلینیک را نداشته باشد و یا به جلسات انفرادی برای اعضای خانواده نیاز باشد.

بخش پایانی

خانواده درمانی را باید در کلینیک های روان شناسی مناسب انجام داد تا نتیجه خوبی به همراه داشته باشد که در مجموعه دل آرام میتوانید زیر نظر بهترین پزشکان به انجام این جلسات بپردازید و نتیجه ایده آل دریافت کنید.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در مجموعه درمانی دل آرام در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما