نوروفیدبک

تفاوت نوروفیدبک و tdcs

نوروفیدبک چیست؟ tdcs چیست؟ تفاوت نوروفیدبک و tdcs چه می باشد؟ اگر در جست و جوی پاسخ این پرسش ها هستید، در این مطلب میتوانید جواب سوال خود را دریافت کنید. پس با ما در مجموعه درمانی روانپزشکی دل آرام همراه بمانید.

امروزه با پیشرفت هایی که در علم و فناوری انجام شده است، روش های جدید و بسیار موثری در علوم درمانی مختلفی ایجاد گردیده اند که علم روانپزشکی نیز از این روش ها بی نصیب نمانده است و دست خوش تغییرات مثبتی از سوی انها شده است.

دو مورد از این روش ها که به وفور در علم روانپزشکی برای برطرف کردن و یا کاهش بیماری های مغزی و اعصاب و روان استفاده می شوند، نوروفیدبک و tdcs هستند که در بیمارستان دل آرام میتوانید از آنها استفاده کنید.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یکی از روش هایی است که امروزه در علم روانپزشکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و تاثیرات چشم گیری در درمان بیماری ها به همراه داشته است. این روش که تحت عنوان بازخورد عصبی نیز شناخته می شود، به گونه ای است که در آن امواج الکتریکی مغز ثبت می شوند و با دسترسی به آنها پزشک میتواند به بیماران در راستای برطرف شدن بیماری ها کمک کند و یک خود تنظیمی را در درون او شکل دهد.

این روش از نتیجه آنی برخوردار نیست اما در صورتی که تمرین های مداوم در آن وجود داشته باشد و در تعداد جلسات مورد نیاز از سوی بیماران انجام شود، نتیجه موثری را خواهد داشت.

Tdcs چیست؟

Tdcs روشی است که تحت عنوان تحریک الکتریکی مغز نیز شناخته می شود و در این روش الکترود هایی با جریان الکتریکی بسیار ضعیف به گوش متصل می شوند و موجب انتقال یافتن جریان الکتریکی به نورون های مغز می شوند. این روش تاثیر بسیار خوبی بر روی بیماری های مختلف از جمله: افسردگی، بی خوابی، کابوس های شبانه و … به همراه دارد که در شرایط مورد نیاز استفاده از آن به واسطه پزشک به بیماران تجویز می شود.

تفاوت نوروفیدبک با tdcs
تفاوت نوروفیدبک با tdcs

تفاوت نوروفیدبک و tdcs چه می باشد؟

نوروفیدبک و tdcs با وجود آنکه شباهت زیادی به هم دارند، اما دو روش کاملا متفاوت هستند که مهمترین تفاوت نوروفیدبک و tdcs را میتوان مواردی از قبیل زیر در نظر گرفت:

نحوه عملکرد tdcs و نوروفیدبک

نوروفیدبک یک روش کاملا غیر تهاجمی است که در این روش از خود مغز برای آموزش دادن به آن استفاده می شود تا عملکرد فرد افزایش یابد و قدرت های از دست رفته خود را بازیابی کند. اما در روش tdcs به کمک امواج الکتریکی نورون های مغزی تحریک می شوند و تحت تاثیر قرار می گیرند و به صورت مستقیم امواج الکتریکی ضعیف به آنها منتقل می شود.

نحوه اجرای عملیات

در رابطه با تفاوت نوروفیدبک و tdcs باید به متفاوت بودن این دو روش در نحوه اجرای عملیات نیز اشاره داشته باشیم زیرا هر یک از این روش ها در شرایط متفاوتی انجام می شوند. در روش نوروفیدبک دستگاه مخصوص به سر بیمار متصل می شود و امواج مغزی به دست امده از آن بر روی مانیتور پدیدار می شوند اما در روش تحریک الکتریکی مغز هیچ تصویری نمایش داده نمی شود بلکه فقط امواج به مغز منتقل می شوند.

تفاوت در قطب های مثبت و منفی

امواجی که در روش نوروفیدبک برای تحریک مغز مورد استفاده قرار می گیرند از نوع مثبت هستند و امواج مثبت  به گونه ای هستند که تحریک پذیری عصبی توسط آنها در منطقه مورد نظر افزایش می یابد. اما از طرف مقابل در روش tdcs از امواج منفی استفاده می شود و این امواج باعث کاهش تحریک پذیری عصبی می شوند و به شکل دیگری بر روی مغز تاثیر می گذارند.

کاربرد نوروفیدبک و tdcs

این دو روش از نظر کاربرد و هدف از به کار بردن آنها نیز با هم متفاوت هستند و درمان بیماری های مختلفی را در بر می گیرند. در روش نوروفیدبک میتوان بیماری هایی همچون بیش فعالی، کمبود توجه، افسردگی، اختلالات خواب، کابوس و … را برطرف کرد در حالی که tdcs برای درمان بیماری هایی همچون ناتوانیی های یادگیری، صرع، اختلالات اضطرابی، استرس و … موثر و کاربردی است.

محدودیت های استفاده

از دیگر تفاوت نوروفیدبک و tdcs باید به محدودیت استفاده از این دو روش اشاره داشته باشیم. زیرا نوروفیدبک برای کسانی که مبتلا به بیماری صرع و تشنج هستند، نباید مورد استفاده قرار بگیرد و این افراد باید فقط در صورت صلاح دید پزشک از نوروفیدبک استفاده کنند در حالی که روش tdcs نه تنها برای مبتلایان به صرع خطرناک نیست بلکه در درمان بیماری انها مفید هم خواهد بود.

عوارض

با توجه به اینکه در روش tdcs یا تحریک الکتریکی مغز از امواج الکتریکی برای تحریک مغز استفاده می شود، میتوان در این روش عوارض بیشتری را در مقایسه با روش نوروفیدبک در نظر گرفت که البته این روش نیز تا کنون عوارضی به همراه نداشته است مگر آنکه برای افرادی استفاده شده باشد که به کار بردن این روش برایشان مناسب نبوده است.

هزینه

هزینه روش تحریک الکتریکی مغز در مقایسه با نوروفیدبک بیشتر است اما به صورت کلی هزینه هر یک از این روش ها بر حسب تعداد جلسات و مرکز درمانی و … مشخص می شوند. در نتیجه هر بیمار باید بر حسب شرایط خود به پرداخت هزینه در این روش بپردازد و عوامل موثر و تاثیرگذار در آن را محاسبه کند.

سخن پایانی

تفاوت نوروفیدبک و tdcs را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشترین با این دو روش اشنا شوید و اطلاعات کاربردی از انها در اختیار داشته باشید. چنانچه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، از طریق تلفن های تماس با ما ارتباط برقرار کنید.

بیمارستان دل آرام انواع روش های درمانی روانپزشکی در جهت درمان و یا کاهش اختلالات روانی، اعصاب و روان را ارائه می دهد و از بهترین تجهیزات در این زمینه استفاده می کند که با مراجعه به آن میتوانید از تمامی این روش ها تحت پوشش انواع بیمه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما