اختلال افسردگی

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی

تحریک الکتریکی مغز چیست؟ درمان اختلالات افسردگی به چه صورت است؟  تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی چگونه است؟ در ادامه با ما در بیمارستان روانپزشکی دل آرام همراه شوید

در بیمارستان دل آرام و وب سایت رسمی این مجموعه تخصصی، قصد داریم که یکی از مهمترین و کاربردی ترین روش های درمانی روانپزشکی یعنی تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی را تحت بررسی قرار دهیم. پس برای کسب اطلاع از این مسائل با ما همراه بمانید.

امروزه روش های مختلفی در جهت برطرف کردن بیماری های اعصاب و روان مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک از آنها ویژگی های خاص خود را به همراه دارند و در زمینه گوناگونی استفاده می شوند.

به کمک این روش های جدید علم روانپزشکی به میزان زیادی تحت تاثیر قرار گرفته است و تحولات عظیمی در درمان بیماری ها و یا کاهش اختلالات روانی و عصبی به وجود امده است. تحریک الکتریکی مغز یکی از این موارد محسوب می شود که وضعیت افراد با بیماری های مختلف را دست خوش تغییرات مثبتی کرده است.

تحریک الکتریکی مغز چیست؟

تحریک الکتریکی مغز همانند تحریک مغناطیسی مغز روشی است که در آن از جریان مستقیم انرژی الکتریکی بر روی جمجمه استفاده می شود و گیرنده های عصبی مغز به این شکل تحت تاثیر قرار می گیرند و تحولات مثبتی بر روی انها انجام می شود.

در این روش که به عنوان ces نیز شناخته می شود، دو الکترود به لاله گوش بیمار متصل می گردند که از طریق آنها جریان الکتریکی بسیار ملایم و ضعیف به مغز راه پیدا می کند و استفاده از آن هیچ گونه دردی را به همراه نخواهد داشت. به صورت کلی جریان الکتریکی راه پیدا کرده به مغز موجب می شود تا هورمون های مختلفی در مغز ترشح شوند که این هورمون ها و تحریک آنها در رفع بسیاری از اختلالات و یا بیماری ها موثر هستند.

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی چگونه است؟

همانطور که میدانید بیماری افسردگی از شایع ترین اختلالات روحی و روانی در میان مردم سراسر جهان است که بسیاری از مردم عزیز کشور ما هم از آن رنج می برند و با آن رو به رو هستند.

افسردگی در جایگاه خود میتواند به بیماری خطرناکی تبدیل شود و انسان ها را به کام مرگ بکشاند یا زندگی آنها را کاملا مختل کند و به همین دلیل باید حتما عملیات درمانی برای آن به کار گرفته شود.

یکی از متداول تری کاربردهای تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی است که تاثیر چشم گیری توسط آن در درمان افسردگی به وجود امده است.

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی
تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی

بهترین زمان برای استفاده از ces برای درمان افسردگی

معمولا متخصص روانپزشک استفاده از روش ces یا تحریک الکتریکی مغز را برای همه افراد مبتلا به افسردگی تجویز نمی کند بلکه در اکثر مواقع این روش برای کسانی تجویز می شود که در مراحل پیشرفته و بسیار حاد افسردگی قرار گرفته اند.

اما کسانی که با درجات پایین تر این بیماری رو به رو باشند، با درمان های دارویی و یا غیر دارویی نیز میتوانند تحت درمان قرار بگیرند.

چگونه افسردگی با ces درمان می شود؟

نحوه تاثیرگذاری ces بر روی  درمان افسردگی به این شکل است که این روش موجب نرمال شدن وضعیت امواج مغزی و فعالیت های مغز می شود و در نهایت فرد از مرحله افسردگی خارج می شود و به وضعیت نرمال راه پیدا می کند.

لازم به توضیح است که بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، استفاده از روش تحریک الکتریکی مغز میتواند به میزان 70 درصد از مشکلات و بیماری های مغزی و افسردگی را کاهش دهد و به درمان آنها بپردازد.

افراد مبتلا به افسردگی و پرهیز از ces

همه کسانی که از بیماری افسردگی حتی در مراحل پیشرفته آن قرار گرفته باشند مجاز به استفاده از روش تحریک الکتریکی مغز نیستند و در صورتی که در گروه افراد ذکر شده در زیر قرار داشته باشند باید از به کار بردن این روش پرهیز کنند:

  • کسانی که تحت درمان انسولین هستند
  • افردی که باتری قلبی دارند
  • افرادی که بر روی پوست سر خود جراحت داشته باشند
  • کسانی که در مغز خود تراشه داشته باشند
  • کسانی که با اختلالات تشنج رو به رو هستند
  • افرادی که پزشک استفاده از این روش را برایشان توصیه نمی کند
  • افرادی که عوارض ces برایشان بیشتر از مزایای آن است
  • و…

علاوه بر این افراد، سایر افراد دیگر که برای درمان بیماری هایی به جز افسردگی قصد استفاده از روش ces را دارند نیز نمیتوانند از این روش استفاده نمایند.

هزینه تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی

مسلما کسب اطلاع از هزینه تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی مساله مهمی است که همه متقاضیان میتوانند از آن آگاه شوند. در این جهت باید بگوییم که هزینه مورد نیاز برای استفاده از این روش در خصوص همه بیماران یکسان نیست و مسائل مختلفی از قبیل زیر بر روی آن تاثیر می گذارد و میتواند موجب افزایش یا کاهش هزینه این روش گردد:

تعداد جلسات و دفعات ces

بیماران بر حسب شرایط خود به تعداد جلسات متفاوتی از ces نیاز دارند و باید این روش را به تعداد دفعات مورد نیاز خود انجام دهند. با این وجود کسانی که تعداد جلسات بیشتری از تحریک الکتریکی مغز نیازمند باشند مستلزم پرداخت هزینه بالاتری هستند زیرا هزینه این روش به صورت هر یک جلسه برای بیماران محاسبه می شود.

مرکز درمانی

مراکز درمانی به صورت دولتی، نیمه دولتی و خصوصی به ارائه خدمات روانپزشکی و یا سایر روش های درمانی می پردازند که هر یک از انها تعرفه های خود را دارند. از طرف دیگر کیفیت خدمات درمانی و ces در انها متفاوت است و به همین دلیل مراکزی که شهرت بیشتری داشته باشند و یا از بهترین شرایط برخوردار باشند معمولا هزینه بیشتری دریافت می کنند.

متخصص روانپزشک

متخصصین روانپزشک نیز بر حسب مهارت و تخصص خود دستمزد دریافت می کنند و هر چه شهرت، مهارت و تحصیلات بالاتری داشته باشند، دستمزد بالاتری نیز خواهند داشت.

شهر و استان

شهر و استانی که برای تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی در آن اقدام می شود، از دیگر مسائل موثر در هزینه است. برخی از شهرها که کوچک تر هستند از تعرفه های کمتری برخوردارند و در کلان شهرها هزینه این روش بیشتر است اما امکانات  و دستگاه ها نیز پیشرفته تر هستند.

بیمه خدمات درمانی

از بیمه میتوان برای پرداخت هزینه این روش استفاده کرد اما همه بیمه ها شرایط یکسانی ندارند بلکه برخی از آنها بیشترین میزان تاثیر را در کاهش هزینه دارند و برخی دیگر به میزان کمتری در این راستا تاثیر گذار هستند.

کلام پایانی در مورد تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی یکی از راهکارهای بسیار موثر و مناسب است که بازخورد های خوبی از آن در جهان به دست آمده و رضایت پزشکان را به همراه داشته است. برای استفاده از این روش درمانی در مجموعه دل آرام با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما