تست روانشناسی

انواع تست های روانشناسی

انواع تست های روانشناسی چیست؟ از تست های مختلف روان شناسی به چه منظوری استفاده می شود؟ در وب سایت رسمی بیمارستان روانشناسی دل آرام به بررسی تمامی این مسائل با شما عزیزان خواهیم پرداخت.

در شاخه روانشناسی به بررسی و مطالعه رفتارهای انسان پرداخته می شود و تمامی عواملی که بر روی شخصیت و رفتار یک انسان تاثیر می گذارند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا با انجام این بررسی ها پزشکان بتوانند از لایه های تشکیل دهنده ذهن و شخصیت فرد آگاه شوند و با دست یابی به این اطلاعات به انسان کمک کنند تا شخصیت خود را به شکل بهتری حالت دهد و ویژگی های منفی اخلاقی و رفتاری خود را کنار بگذارد.

علاوه بر آن در علم روانشناسی و بررسی وضعیت شخصیتی افراد، پزشک میتواند از اختلالات روانی موجود در شخصیت انسان پی ببرد و برای درمان و برطرف کردن این اختلالات اقدام کند زیرا بسیاری از این اختلالات شخصیتی و یا روانی در زندگی شخص و یا اطرافیان او تاثیرات بسیار منفی به همراه خواهند داشت که نمیتوان از کنار آنها بی توجه عبور کرد بلکه باید حتما درمان این مشکلات به کمک روانشناسان انجام شود تا انسان بتواند یک زندگی سالم را سپری کند.

انواع تست های روانشناسی چیست؟

برای بررسی وضعیت شخصیتی، اختلالات روانی و سایر مسائل موجود در انسان ها از انواع تست های روانشناسی توسط متخصصان استفاده می شود که برخی از مهم ترین و رایج ترین تست هایی که به این منظور به کار می روند، باید به موارد زیر اشاره داشت:

تست های روانشناسی MMPI

تست MMPI در واقع یکی از معروف ترین انواع تست های روانشناسی است که برای شخصیت شناسی مورد استفاده قرار می گیرد و در این روش با ارائه پرسش های چهار گزینه ای به افراد و دریافت پاسخ آنها از سوی فرد به او کمک می شود تا از شخصیت پنهانی خود مطلع گردد و یا اگر اختلال روانی در شخصیت او وجود داشته باشد، میتواند به درمان او کمک کرد.

تست های روانشناسی ریون

تست ریون از جمله انواع تست هایی است که در حوزه روان شناسی انجام می شود و برای کسب اطلاع از میزان هوش و استعداد های موجود در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد که نتیجه بسیار خوبی از آن در رابطه با وضعیت کودک به دست می آید و می توان با انجام آن به ارتقای مهارت ها و استعداد های کودک پرداخت.

 

انواع تست های روانشناسی

تست های روانشناسی گودیناف

تست گودیناف از دیگر تست هایی است که برای کودکان به کار برده می شود و با انجام آن روان شناس می تواند ضریب هوشی کودک از سطح 3 الی 10 را بررسی کند و تشخیص دهد که ضریب هوشی کودک چند است. این تست به شکل بسیار ساده ای انجام می شود و در آن از کودک خواسته می شود که یک نقاشی زیبا را ترسیم کند تا با بررسی نقاشی کشیده شده از سوی کودک بتوان به سطح هوشی او پی برد.

تست های روانشناسی نئو

در میان انواع تست های روانشناسی که در مراکز تخصصی برای انسان انجام می شود، باید به تست نئو نیز اشاره کنیم؛ این تست به منظور شخصیت شناسی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد بسیار گسترده ای در خصوص ازدواج جوانان دارد که اگر آن را پیش از ازدواج انجام دهند، میتوانند انتخاب مناسب تری داشته باشند و یا در زندگی مشترک خود شرایط ایده آل تری را طی کنند.

تست نئو علاوه بر شخصیت شناسی و یا ازدواج در خصوص امور دیگری همچون استخدام و کاریابی، بررسی سلامتی روانی اشخاص و … نیز به کار برده می شود.

تست های روانشناسی EQ

همه انسان ها در طول زندگی خود بر سر دو راهی های مربوط به ذهن و احساس قرار می گیرند و در واقع وضعیتی برای انها ایجاد می شود که در یک موقعیت بسیار احساسی باید تصمیم عقلانی بسیار جدی را اتخاذ کنند که در این شرایط هوش هیجانی در انسان ها بسیار در انتخاب راه درست به انها کمک می کند و تست EQ از جمله روش های  تشخیصی در علم روان پزشکی است که به کمک آن روانپزشک می تواند ذهن فرد را در چنین مواقعی به چالش بکشد و از وضعیت هوش هیجانی او مطلع گردد.

تست های روانشناسی MBTI

در میان انواع تست های ذکر شده در فوق، تست MBTI از اهمیت زیادی برخورداراست زیرا با انجام شدن این تست، اشخاص میتوانند به وضعیت شخصیتی خود از نظر درون گرا بودن و یا برون گرا بودن پی ببرند و یا سطح احساسی و یا منطقی بودن خود را بشناسند.

این تست علاوه بر آن که به افراد کمک می کند تا شخصیت خود را بهتر بشناسند، به خانواده های آنها نیز در شناخت آنها کمک خواهد کرد که در این شرایط به شکل بهتری می توان میان این افراد ارتباط سالم و بدون مشکل برقرار نمود.

تست روانشناسی DISC

کسانی که قصد دارند در زمینه های تجاری فعالیت کنند و یا می خواهند وارد بازار کار شوند و از شرایط شغلی مناسبی برخوردار باشند، بهتر است که تست روانشناسی DISC را انجام دهند تا به کمک آن بتوانند از آینده شغلی خود کسب اطلاع کنند و دریابند که در شغل مورد نظرشان موفق خواهند شد و یا خیر.

تست روانشناسی اضطراب سنجی

یکی دیگر از انواع تست های روانشناسی که متخصصین انجام می شود، تست اضطراب سنجی است؛ استرس و اضطراب تاثیر بسیار مخربی بر روی شخصیت افراد می گذارند و می توانند زندگی و سلامتی انها را مختل کنند و بیماری های گوناگونی را برای انها پدید اورند زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده عامل بسیاری از بیماری های خطرناک و جدی، استرس و اضطراب شناخته شده است که از این جهت لازم است تا این مشکل تحت درمان قرار بگیرد و سطح آن در انسان کنترل شود.

تست اضطراب سنجی از جمله راهکارهایی است که به روانشناسان کمک می کند تا سطح استرس را در بیماران خود مورد بررسی قرار دهند  و بتوانند آن را کنترل کنند.

سخن پایانی

در مجموعه درمانی دل آرام به بررسی انواع تست های روانشناسی برای شما عزیزان پرداختیم تا کمی در رابطه با این تست ها و نحوه انجام آنها اگاه تر شوید؛ لازم به ذکر است که در این مطلب فقط برخی از انواع تست های روانشناسی نام برده شد که علاوه بر آنها تنوع بسیار زیادی از تست های دیگر نیز وجود دارند که به بیماران و پزشکان در جهت درمان بیماری های مختلف روانی کمک می کنند و امکان شخصیت سازی را فراهم می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما