الکتروشوک

الکتروشوک(ECT)

الکتروشوک(ECT) چیست؟ از الکتروشوک(ECT) به چه منظوری استفاده می شود؟ در چه مواقعی از الکتروشوک درمانی استفاده می شود؟ اگر به دنبال کسب آگاهی بیشتر در رابطه با این روش درمانی روانشناسی هستید، در وب سایت رسمی بیمارستان دل آرام با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

در شاخه روانپزشکی از تکنیک های تهاجمی و یا غیر تهاجمی بسیار متنوعی استفاده می شود تا به کمک انها پزشک بتواند بیماران را از اختلالات روانی و ذهنی که با آن رو به رو هستند، خلاص کند و به بهبودی انها کمک نماید.

بیماری های روانی و ذهنی در مقایسه با دیگر بیماری هایی که در بدن انسان به وجود می آیند، از پیچیدگی ها و اهمیت بیشتری برخوردار هستند و در صورتی که تحت درمان و کنترل قرار نگیرند، امکان مختل کردن زندگی انسان تا پایان عمر او را خواهند داشت و حتی می توانند انسان را به کام مرگ بکشانند.

یکی از روش های درمانی در حوزه روانپزشکی که برای بیماران در صورت لزوم به کار برده می شود، الکتروشوک(ECT) است که آن را از زوایای مختلف بررسی خواهیم کرد.

الکتروشوک(ECT) چیست؟

الکتروشوک(ECT) که به آن تشنج درمانی الکتریکی نیز گفته می شود، یک روش تهاجمی است که تحت بیهوشی انجام می شود و در این روش جریان های کوچک برق به مغز انسان راه پیدا می کند و از آن عبور داده می شود.

بر اساس انجام این فرآیند در ابتدا یک تشنج خفیف در شخص رخ می دهد و به این شکل تغییراتی در بیوشیمی مغز شکل می گیرد که بر اساس انها علائم اختلالات ذهنی و روانی در بیمار کاهش خواهد یافت.

الکتروشوک درمانی را میتوان به عبارت دیگر به عنوان یک روش درمانی در نظر گرفت که در آن تشنج مصنوعی و عمدی را در فرد به وجود می اورند تا به کمک این تشنج ساختگی، ساختار بیوشیمی مغز تغییر یابد.

 

الکتروشوک

از الکتروشوک(ECT) به چه منظوری استفاده می شود؟

الکتروشوک(ECT) برای درمان و بهبود بخشیدن به بیماری های مختلفی در انسان ها کاربرد دارد که برخی از انها از قبیل زیر شناخته می شوند:

افسردگی

کسانی که به افسردگی بسیار حاد مبتلا هستند و استفاده از روش های درمانی غیر تهاجمی به درمان افسردگی انها کمک نکرده است، معمولا باید روش تشنج درمانی الکتریکی را انجام دهند تا وضعیت انها بهبود یابد.

کاتوتیا

کاتوتیا نوعی بیماری ذهنی و روانی است که معمولا بر اساس ابتلا به بیماری های دو قطبی و یا اسکیزوفرنی به وقوع می پیوندد و به دلیل ابتلا به آن، افراد با مشکلاتی همچون بی حرکت ماندن، سخت و سفت شدن و یا لال به نظر رسیدن، مواجه می گردند که این بیماری توسط الکتروشوک درمانی تا حدود بسیار قابل توجهی قابل درمان است.

اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی که به آن شیزوفرنی نیز می گویند، یکی از حادترین اختلالات روانی است که متاسفانه قابل درمان نیست و بیماری که مبتلا به این بیماری باشد، با مشکلاتی همچون گوشه گیری، ترس از حضور در احتماع، کمبود اشتها، هذیان، توهم و … مواجه است و در بیان احساسا و درک واقعیت دچار مشکل است.

بیماری اسکیزوفرنی را نمیتوان به شکل کامل درمان کرد اما با کمک روش های درمانی روانشناسی مانند: الکتروشوک درمانی میتوان سطح درگیری شخص با این بیماری را کاهش داد و وضعیت بیمار را بهبود بخشید.

علاوه بر این بیماری ها که به آنها اشاره کردیم، الکتروشوک(ECT) را برای درمان بیماری های دیگر مانند: افسردگی ناشی از زایمان و یا پارکینسون نیز میتوان استفاده کرد.

انواع  روش های الکتروشوک درمانی چیست؟

الکتروشوک درمانی را با دو روش مختلف برای بیماران انجام می دهند که روانشناس تعیین کننده روش مناسب برای هر بیمار است و دو روشی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، از قبیل زیر هستند:

الکتروشوک دو طرفه

الکتروشوک و یا ECT دو طرفه به گونه ای است که در آن جریان های کوچک برق را به دو طرف سر بیمار وارد می کنند و آن را در دو طرف سر قرار می دهند.

الکتروشوک یک طرفه

الکتروشوک و یا ECT یک طرفه نیز به این شکل انجام می شود که در آن یکی از جریان های کوچک برق و یا الکترود در قسمت بالای سر قرار داده می شوند و الکترود دیگر در سمت راست و روی یک معبد قرار می گیرد.

چه مواقعی از الکتروشوک درمانی استفاده می شود؟

با توجه به اینکه تشنج درمانی الکتریکی یک روش تهاجمی برای درمان بیماری های ذکر شده به حساب می آید، معمولا زمانی از آن برای درمان این بیماری ها استفاده می شود که راهکارهای دیگر درمانی که ساده تر و غیر تهاجمی تر هستند، به درمان و یا بهبود بیمار کمکی نکرده باشند.

در نتیجه در چنین شرایطی آخرین روش درمانی که برای این افراد مورد استفاده قرار می گیرد، الکتروشوک درمانی خواهد بود.

عوارض موقتی الکتروشوک(ECT) چیست؟

مسلما این روش درمانی همانند هر روش درمانی تهاجمی دیگر، خالی از عارضه نخواهد بود و عوارضی را به همراه خواهد داشت که مهم ترین عوارض ناشی از این روش برای بیماران از قبیل زیر شناخته می شوند که به صورت کاملا موقتی هستند و پس از طی شدن دوره نقاهت این عارضه ها از بین خواهند رفت:

  • بروز درد در فک
  • سر درد
  • ابتلا به گیجی
  • از دست دادن حافظه
  • حالت تهوع
  • ابتلا به درد های عضلانی
  • افت کردن فشار خون
  • امکان بالا رفتن فشار خون
  • افزایش مشکلات مربوط به حملات قلبی
  • و….

بر اساس این عوارض لازم است تا بیمار پس از الکتروشوک درمانی تحت مراقبت پزشک باشد و در صورتی که علاوئم ذکر شده در فوق در بیمار شدید باشد، باید حتما پزشک معالج را در جریان قرار دهید.

سخن پایانی

الکتروشوک(ECT) از آخرین مراحل درمانی است که برای بیماران در صورت لزوم به کار برده می شود و هر کسی به آن نیازی نخواهید داشت؛ چنانچه پزشک معالج شما استفاده از این روش را برایتان تجویز کرد، سعی کنید که با چند پزشک دیگر نیز در این زمینه برای بیمار مشورت دریافت کنید که مطمئن شوید که به کار بردن این تکنیک برای بیمار شما مناسب و بدون مشکل است.

در بیمارستان دل آرام که یک مجموعه تخصصی در زمینه مسائل روانشناسی است، میتوانید این تکنیک را زیر نظر روانشناسان و روان پزشکان متخصص به کار ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فوری با ما